Proffs har skrivit om Kennets ärende och även talat med den aktuella åkaren som framhärdade i att Kennet endast varit timanställd och därmed var det inte åkeriets skyldighet att sjukanmäla honom.
– Eftersom jag inte fått något läkarintyg, fanns det inte heller någon möjlighet att sjukanmäla honom och Försäkringskassan har inte bett om löneuppgifter, men om de gör det, skickar jag dem, sade hon då till oss.
Läkarintyget har emellertid visst skickats till henne via sms, kontrar Kennet till oss.
Försäkringskassan ville ha lönespecifikationer för fem månader tillbaka. Utan dessa skulle de inte betala ut någon ersättning. Problemet var att Kennet inte fått några lönespecifikationer av det aktuella åkeriet.
Försäkringskassan tar sedan, efter samråd med Kennet, kontakt med hans tidigare åkare för att få fem månaders löneuppgifter från denne istället. Det såg ut att bli en fattig jul för Kennet när allt drog ut på tiden och det var också då han kontaktade Proffs – och vi skriver om saken.
Den 7 januari i år, får Proffsredaktionen ett sms i vilket en glad Kennet skriver att han, tack vare artikeln, snabbt fått ut sin sjukersättning.
Försäkringskassan får in uppgifterna från den förre åkaren, men ännu var allt inte klart.
– Jag påpekade i ett telefonsamtal med Försäkringskassan att de skulle läsa tidningen Proffs artikel om saken. Det hade de tydligen gjort och de ringde tillbaka redan nästa dag och sade allt var grönt, säger Kennet.
Det gick väldigt snabbt, säger Kennet som är ute och kör.
– Det ligger med all säkerhet en utbetalningsavi där hemma nu eftersom de sade de skickat den igår, avrundar en glad Kennet Nordkvist.
Idag kör Kennet hos en annan åkare, med anställningsavtal och lönespecifikationer.
Foto: Privat