Allt drivmedel som används vid ombyggnationen av Slussen kommer att fraktas via bunkerfartyg istället för tankbilar. Förutom färre tankbilar som trafikerar Stockholms innerstadsvägar innebär beslutet att Slussen-projektet blir miljövänligare, då transport via bunkerfartyg ger en avsevärt kortare körsträcka jämfört med tankbilarnas, skriver OKQ8 i ett pressmeddelande.
– Det borde vara en självklarhet att transportera via sjövägen i en stad som Stockholm, då transport till sjöss fungerar så pass säkert och smidigt. Detta är ett fint bevis för hur både råvara och transport kan miljöanpassas till det bättre, säger Marcus Robell, vd på företaget Petrobell som sköter transporterna.
Drivmedlet som används under ombyggnationen av Slussen är diesel med hög andel förnybar råvara, vilket har många fördelar jämfört med fossila bränslen.
– Vi är stolta över att kunna erbjuda ett industri- och marinbränsle med hög andel förnybart utan att göra avkall på lagringsstabilitet och driftsäkerhet. Med hjälp av detta bränsle kan vi sänka växthusgasutsläppen med cirka 20 procent. Tillsammans med den effektiva transportlösningen som Petrobell kan tillhandahålla blir detta en framgångssaga när det gäller att minska växthusgasutsläppen för ett av de största infrastrukturprojekten i Stockholm i modern tid, säger Patrik Magnfält, Product Manager Fules, på OKQ8 Scandinavia.