Enkät visar att var femte förare har kört påverkad

På Jönköpings stora nyhetssajt Jnytt.se pågår just nu en intressant webbenkät. Frågan som ställs är: "Har du någon gång kört bil påverkad av något olagligt?". I skrivande stund svarar över 21 procent att det "tyvärr har hänt". Absurd alkoholnorm, säger MHF.

Om det skulle vara statistiskt hållbart så skulle alltså mer än var femte bilist ha kört påverkad av alkohol, droger eller medicin. Extremt skrämmande siffror som visar på en absurd alkoholnorm, säger MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund i ett pressmeddelande.

Vi utgår ifrån att man med ”olagligt” avser olagligt i samband med framförande av fordon i trafik. Faktum är ju att varken alkohol eller starka mediciner i sig är olagligt. Vi utgår också ifrån att de svarande själva egentligen avser främst alkohol och narkotika, skriver MHF.

Det är lite drygt 400 svarande på nyhetssajten, än så länge, men det är ändå så mycket högre siffror än vi på MHF har fruktat. Om det skulle vara statistiskt hållbart så skulle alltså mer än var femte bilist ha kört påverkad av alkohol eller narkotika.

Systembolagets dotterbolag IQ, visar i sin rapport Alkoholindex för 2018 att den svenska attityden till alkohol blir alltmer liberal.
– Extremt skrämmande siffror som visar på en absurd alkoholnorm, säger Göran Sydhage, vd på MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund. Vi måste hjälpas åt att vända detta, så att den självklara normen är att man aldrig ska köra efter att man har druckit alkohol eller knarkat.

De ser en glidning mot kontinentala dryckes- och förarvanor. Det är liksom okej att ta något glas vin och sedan köra hem. MHF anser att det på inga villkor är okej. Alkoholpåverkade förare utsätter sig för mer än åtta gånger högre risk att förolyckas i trafiken.


I de senaste årens cannabisvänliga
trend i amerikanska filmer ser man i så gott som varje film skådespelarna röka en joint till såväl vardags som fest och de delar den gärna med sina vänner också under uppsluppna former.
– Vi ser dem sedan gladeligen köra bil som om det vore helt acceptabelt, säger Sydhage. I själva verket är cannabispåverkan väldigt farligt i trafiken. Det är minst dubbelt så stor risk att förolyckas som om man är nykter.

Har man både rökt gräs och druckit alkohol, ökar risken upp till femton gånger den som en nykter förare utsätter sig och – ännu värre – andra för. Polisen rapporterar att vid vissa nykterhetskontroller tar man idag fler som är påverkade av andra droger än alkohol även i Sverige.

MHF säger att andelen vanliga ”Svenssonrattfyllerister” som chansar på att köra efter några glas, går att minimera med täta nykterhetskontroller på våra vägar.
– Om risken är minimal att påkommas, chansar fler, säger Sydhage. Det omvända om du nästan är säker på att kontrolleras.

Polisens nykterhetskontroller har under de senaste fem åren halverats
– Så kan vi inte ha det. Polisen måste ges resurser och motiveras att göra många nykterhetskontroller, säger Sydhage vidare.

MHF vill också ändra lagstiftningen för att göra det möjligt för polisen att göra slumpmässiga kontroller av andra droger än alkohol.
– Det är idag förbjudet eftersom sådana tester kräver skälig misstanke. I Norge och många andra länder är det tillåtet med ”vägkantstester” för andra droger. Självklart måste vi ha det så i Sverige också, sammanfattar Göran Sydhage, MHF.

Foto: MHF

Om artikeln

Publicerad: 2019-02-01 16:02
Kategori: Nyheter
Taggar: Alkohol Droger Rattfylleri Rattonykterhet Trafiksäkerhet Transportfusket