På grund av störande buller tillåts normalt sett inte tunga fordon att köra i Stockholms innerstad nattetid. Därför genomförs i stället ofta leveranser till butiker och restauranger under morgonrusningen för att vara redo när kommersen drar igång. För att undvika att lastbilar fastnar i, eller till och med orsakar köer bland övrig trafik, utökas nu stadens försök med nattleveranser.
Leveranserna med tyst eldrift är ett samarbete mellan Stockholms stad, HAVI, KTH, EU, McDonald’s och Scania. Initiativet sker inom ramen för EU-projektet Eccentric Stockholm.
Lastbilen som används i försöket är en laddhybrid från Scania som drivs med en kombination av fossilfritt bränsle (HVO, en typ av biodiesel) och el, vilket kraftigt minskar utsläppen av partiklar och koldioxid, står det i pressmeddelandet.
Lastbilen är uppkopplad och använder geofencing-teknik, så kallade ”digitala staket”, som ett stöd för föraren att minska störningsmoment i stadskärnor. När fordonet kommer till en av de fördefinierade zonerna, ställer bilen automatiskt om hur den uppträder. De virtuella trafikzonerna kan exempelvis styra vilken motor som används och anpassa farten till den aktuella hastighetsbegränsningen.
Scania Zone bidrar därför till att säkerställa att regelverk och åtaganden uppfylls när det gäller exempelvis buller, miljözoner och lagar.
HAVI är McDonald’s logistikleverantör och i Sverige har de två bolagen arbetat ihop sedan 1989, något Proffs tidigare uppmärksammat. De säger att deras partnerskap gör skillnad för miljön genom att vi arbetar ihop för att minska utsläpp.
– Denna typ av innovativa partnerskap och föregångsprojekt är helt rätt för oss på vår resa mot en mer hållbar leverantörskedja. Vi var tidiga i Sverige med att installera laddstationer för bilar och detta är ett spännande nytt steg, säger Henrik Nerell Miljöchef på McDonald’s i Sverige.
Batteriet laddas både via extern anslutning och genom regenerering som betyder att bilens rörelseenergi återvinns till elektricitet vid bromsning. Tack vare tillgång till laddbox vid en av restaurangerna, kommer lastbilen att kunna ladda även i samband med lastning, lossning och rast.
På de längre sträckorna mellan staden och lagret i Tumba, drivs lastbilens förbränningsmotor på HVO som kan ge upp till 90 procent koldioxidminskning.
Väl framme i utsatta eller känsliga delar av stadsmiljön, växlar bilen automatiskt över till tyst och emissionsfri eldrift med hjälp av den uppkopplade tjänsten Scania Zone.
– Scania vann den innovationsupphandling som föregick försöket och dessutom har vi redan ett omfattande samarbete kring bränsleoptimerade fordon med HAVI runtom i Europa, säger Jesper Brauer, produktchef för stadslastbilar på Scania. Försöket är en ypperlig möjlighet att utvärdera de möjligheter som uppkopplade hybridfordon erbjuder, med teknik för minskat fossilberoende som finns här och nu.