Ytterligare en Allisonutrustad lastbil placerade sig bland topp 10 i tävlingen. I samtliga fall handlade det om Allisonväxellådor ur 4000-serien.
Två av de bäst placerade Allisonutrustade lastbilarna kördes av Ivecolaget Petronas Team De Rooy, med den argentinska rallyföraren Federico Villagra på fjärde plats och den flerfaldige Dakarvinnaren Gerard de Rooy på tredje.
Vilken roll spelar en växellåda egentligen för resultatet i rallyt? De Rooys team bytte till Allisons helautomatiska växellådor 2016 efter att ha haft problem med andra växellådslösningar.
– Dakarrallyt är mycket påfrestande för upphängning, drivaxlar och växellåda. Vi har nära 5 000 Nm vridmoment plus den omvända kraft som går tillbaka från axlarna till drivlinan, säger De Rooy. På hårt underlag skakar ratten och vibrationerna går genom hela drivlinan.
På riktigt lös sand, där de kör med lågt däcktryck, skapas mycket värme i växellådan och överföringen vilket frestar på växellådan, så pålitlighet och hållbarhet är viktigt, berättar han vidare.
De Rooy ser många fördelar med en helautomatisk växellåda. En är den kontinuerliga kraftöverföringen som gör att man slipper kraftdippar i växlingsögonblicken.
– En annan fördel är att retardern förbättrar bromsningen och sparar hjulbromsarna och en tredje att man har båda händerna på ratten och kan fokusera på att styra och bromsa, säger De Rooy.
Allisons växellådor ur 4000-serien serien används över hela världen inom olika yrkesmässiga tillämpningar som till exempel anläggnings-, distributions- och tungtransporter liksom i många av räddningstjänstens fordon.