Förmiddagen blir en positiv upplevelse i dubbel bemärkelse för Västeråspolisen. Inte en enda anmärkning behövde delas ut – och solen värmde gott på kontrollplatsen. Eftermiddagen skulle dock se annorlunda ut.
Solen fortsätter förvisso att skina, men när trafikpolisen vinkar in ett bulgariskt trailerekipage, är det dags att ta fram bötesblocket.
– I hytten sitter två herrar och när vi frågar om de kör med dubbelbemanning, svarar de nej, säger bilinspektör Roger Ogemar.
Deras nekande faller direkt.
– Det visar sig att den medåkande chaufförens förarkort sitter i skrivaren som förare, medan förarkortet som tillhör den som faktiskt kör, sitter i som andreförare, säger Ogemar.
Förarna har en vän som de kontaktar för att få hjälp med översättningen, men det blir inte så lyckat eftersom denne råkar försäga sig, berättar Ogemar vidare.
Det kommer fram att anledningen till att den faktiska föraren kör på kollegans förarkort, är att den sistnämnde inte känner sig riktigt kurant – och utan dubbelbemanning kan de inte klara körtiden för uppdraget.
Men det slutar inte där eftersom andreföraren, han som inte mår bra och vars kort försteföraren kör på, är makedonsk medborgare och saknar förartillstånd.
Detta resulterar i var sin bot på 4 000 respektive 3 000 kronor.
– Dessa tog vi ut på plats eftersom den ena föraren inte är EU-medborgare och vi omhändertog makedonierns förarkort på grund av felaktigt brukande, sammanfattar Roger Ogemar.
Utöver detta skrivs ytterligare ett antal böter ut för mindre lastsäkringsförseelser
Eftersom försteföraren nu måste ta ut sin vila, klampas ekipaget och så ska resterande böter betalas.
– Förarna hävdar att det kommer att ta tid för chefen att skicka pengarna. I morgon tidigt åker vi dit för att ta betalt innan vi låser upp klampen, avrundar Roger Ogemar.