Direktören för kundservice och verksamhet Sam Whittaker, säger till Commercial Motor att de har ökat sitt lager till ett värde motsvarande 20 miljoner pund.
– Det är en cirka 50-procentig ökning, säger han och förklarar att man även satsat på att lägga delar som används mindre ofta på sitt brittiska lager.
De har för avsikt att fortsätta ha nivån för servicedelar på över 93 procent, oavsett vad som händer i Brexit-avtalen.
Whittaker förklarade att delarna lagras på cirka 20 000 kvadratmeter extra lagerutrymme på strategiska platser nära tillverkarens brittiska logistikcenter i Milton Keynes.
– Vi har planerat för ytterligare sju dagars lagerhållning samt ytterligare fyra veckor av snabba lager på dessa platser, fortsatte han.
Dessutom kommer deras återförsäljare att hålla ytterligare lager som en försäkring under de första veckorna av ett potentiellt no-deal-Brexit.
– Vi kommer också att hålla viktiga kritiska komponenter lokalt i Milton Keynes snarare än i Tyskland för att förkorta ledtider och undvika förseningar i hamnen, säger han vidare.
Ett annat orosmoment Mercedes-Benz pekar på, är risken för att lastbilar som transporterar reservdelar och fordon till Storbritannien, kan fastna vid gränsen. Därför har de redan lämnat in en ansökan till HM Revenue & Customs vilket innebär att deras lastbilar kan komma in i Storbritannien med minskad störning efter Brexit.
Foto: Daimler