Den här annonsen säger Pawel Dworzynski riktar sig inte till betalande, transportköpande kunder.
I kommentarsfältet under annonsen, ifrågasattes avsaknaden av trafiktillstånd och Autocenter svarade att: ”när det gäller företag (bilhandel) då behöver vi inte ha trafiktillstånd”. De säger att de kör så kallat ”eget gods” och annan körning debiteras inte.
Fordonet är polskregistrerat och kringgärdas av LVTR §14 för att få köra här. Enligt Transportstyrelsen gäller det i normalfallet att bilen ska vara registrerad där ägaren har sin huvudsakliga hemvist. Fordonet får vara här i ett år i taget och måste sedan ut för att kunna starta ny period. Om det finns omständigheter som undantar det aktuella fordonet från detta, känner vi inte till.
Har du trafiktillstånd för de transporttjänster han annonserar om, frågar vi ägaren Pawel Dworzynski.
– Menar du jag behöver trafiktillstånd om jag kör grejor åt mina kunder, frågar han oss. Om jag tar betalt måste jag söka trafiktillstånd, men jag tar inte betalt.
I annonsen erbjuder du transporttjänster. Kör du gratis åt kunder?
– Jag kör inte för andra kunder, säger han. Jag kan skriva vad jag vill i mina annonser och ingen behöver bry sig om det. Jag behöver inte ta betalt av mina kunder. Är du nöjd med svaret?
Det står i annonsen ”utförs efter beställning”. Maskiner och båtar. Säljer du båtar också?
– Nej, men om någon vän vill ha hjälp, klart jag hjälper gratis, säger han och tycker våra frågor är dumma.
Transportstyrelsen förklarar att det inte krävs trafiktillstånd för att köra eget gods, exempelvis om han köper in en bil till företaget och hämtar den med sin firmabil. Däremot måste han ha färdskrivare i fordonet om totalvikten är över 3,5 ton då det är, om inte yrkesmässig transport, väl en kommersiell transport. För yrkesmässiga transporter gäller ett annat regelverk.
Säljer han en bil, kan han leverera den till kunden utan trafiktillstånd så länge frakten ej debiteras. Är totalvikten över 3,5 ton, måste en färdskrivare finnas.
Däremot behöver han vare sig trafiktillstånd eller, även om det är över 3,5 tons totalvikt, färdskrivare om han med firmabilen flyttar vännens båt helt privat och gratis utanför verksamheten.
– Här kan det uppstå en bevissituation vid en kontroll då transportören på ett trovärdigt sätt måste förklara att det inte är en kommersiell transport, säger Transportstyrelsen.
Pawel Dworzynski är polsk medborgare, bytte det polska körkortet med B-behörighet, till ett svenskt dito i november 2016. Augusti 2017 byter han tillbaka till polskt igen. Hur tunga körningar kan du ta på dig att utföra?
– Maximalt 7 ton. Släpet 3,5 ton och bilen 3,5 ton, säger han. Bilen har 3,5 tons totalvikt och måste inte ha färdskrivare.
Dworzynskis svenska körkort saknade tyngre behörighet, men vad hans polska körkort har nu, kan vi inte kontrollera.
Annonsen om endast transporttjänster, säger han är den en del av hela hans företag.
– Vet du vad marknadsföring är för något? Ju mer annonser du har desto mer kunder får du tillbaka. Det betyder inte bara transportkunder. Folk kommer in på min hemsida och ser då att jag säljer bilar och kanske någon köper en bil, säger han.
Att annonsen är borta, beror på att den var sponsrad under två veckor och det kommer snart en ny.
Du annonserar alltså till dina vänner att du kör gratis om de behöver hjälp, i marknadsföringssyfte, för att få kunder som köper dina bilar?
– Jag kan annonsera hur jag vill och ingen kan stoppa mig att göra det på ett visst sätt, säger han.
Kan du förstå att folk har reagerat på din annons när de ser att du inte har trafiktillstånd?
– Nej, vad vill de? Hade folk arbetat mer hade de inte haft så mycket tid att läsa på nätet. Jag uppfattar att folk blir oroliga när någon ny kommer in i Sverige och tror det är olagligt. Jag vet att det jag gör är 100 procent lagligt, sammanfattar Pawel Dworzynski.