För tredje gången har Transportstyrelsen tillsammans med Polisen genomfört en tillståndsmätning inom yrkestrafiken. Mätningen görs för att få en representativ bild av hur yrkestrafiken följer de krav och regler som finns i både nationell och internationell lagstiftning. Såväl förare som företag och fordon granskas.
De områden som kontrollerats inom bussbranschen är exempelvis kör- och vilotider, hastighet och teknisk beskaffenhet. Mätningen visar på en ökad regelefterlevnad när det gäller kör- och vilotider jämfört med mätningen 2015. Likaså har bussarnas tekniska beskaffenhet förbättrats.
– Det tyder på att de flesta aktörer är måna om att följa de regler som finns. Däremot ser vi att hastighetsefterlevnaden hos buss är sämre, vilket är oroande om den utvecklingen fortsätter, säger Mikael Kyller, branschansvarig på Transportstyrelsen.
Andelen utländska fordon i mätningen är högre jämfört med 2015, men det finns inga belägg för att utländska förare fuskar mer. Svenska förare är något bättre på att följa kör- och vilotider, 72 procent jämfört med 70 procent bland utländska förare. De utländska bussarna är i bättre skick och det är bara svenska förare som inte klarat nykterhetskontrollen.
Taxibranschen följer reglerna inom de flesta områden som kontrollerats. Samtliga förare klarade nykterhetskontrollen och använde bilbälte. Prisinformationen till resenärerna har förbättrats medan den personliga tidboken sticker ut i negativ riktning även om man ser en liten förbättring jämfört med mätningen 2015.
– Den personliga tidboken är till för att försäkra sig om att taxiförare inte jobbar mer än de klarar av för att sköta sitt arbete på ett säkert sätt. Därför är det viktigt att reglerna följs, till exempel att man tar ut den dygnsvila man har rätt till, säger Mikael Kyller.
Tillståndsmätningen kontrollerar inte hur taxi följer hastighetsgränserna. Men andra studier har visat på en generellt låg hastighetsefterlevnad hos taxi och särskilt på vägar med lägre hastighetsgränser.
– Det är viktigt att yrkestrafiken inte kör för fort. Annars riskerar taxi att bidra till att hastigheterna på vägarna ökar eftersom många sannolikt följer trafikflödet snarare än hastighetsgränserna, säger Mikael Kyller.
Tillståndsmätningen omfattar förutom buss och taxi även gods. Resultatet från godsmätningen kommer att redovisas senare i år.
Läs mer om mätningen och ladda ner rapporten här!
Foto: Transportstyrelsen