I en tidigare artikel skrev vi om hur potthål i vägarna ställer till det. ”När är ett potthål ett potthål och om det skulle vara ett potthål, när är det i så fall stort nog för reparation”, stod det i texten.
Nu har potthålen på allvar kommit upp på Storbritanniens transportdepartements, DfT, radar, skriver Transport News. Regeringen tillför nu 22,9 miljoner pund (drygt 390 miljoner svenska kronor) för forskning och försök med nya ytmaterial och potthålsreparationer.
Branschorganisationer applåderar Departementet for Transport för denna satsning.
Statssekreteraren berättar i ett meddelande att det kommer att handla om en mängd olika saker inom flera områden. Bland annat att testa vägar med plastmaterial, reparationer av potthål till mer användbar information om trafikomläggningar.
Så länge potthålen finns, fortsätter kostnaderna att öka för underhållet av fordon i yrkesmässig trafik. Även om det är möjligt att ansöka om ersättning för skadade fordon hos motorvägsmyndigheter, är det en alltför tidskrävande process.
Och när hela bilden av ett fordons skador tas i beaktande, är spruckna däck, slitage på fjädrings- och annan upphängningsutrustning vanliga problem som därför försvinner i den vanliga underhållskostnaden, betonade FTA.