När Proffs tittar in för ett snabbt besök hos trafikpolisen i Helsingborg under onsdagen, är man på väg att avrunda dagens kontroller på Långeberga. Men trafikpolis Peter Ban tar sig tid att berätta lite om dagens arbete och varför det två polska 3,5-tonnare kvar på kontrollplatsen.
– Idag har vi tagit in bland annat fem lättlastare av olika nationaliteter, säger han. Fyra var överlastade.
Av de fem, får två av förarna se sina körkort bli omhändertagna. En av dem ertappades med 106 procents överlast. Två av bilarna är från samma polska företag och på väg med medicin till ett företag i Göteborgstrakten.
Den ena föraren av medicintransporterna klarar sig med böter, medan den andre alltså dessutom får körkortet omhändertaget.
Varför lastar och kör ni med för tung last, frågar vi förarna? Båda höjer händerna och skakar något uppgivet på huvudena.
Vi försöker att få igång en dialog med de båda genom att förklara att man som förare alltid är den som förlorar mest på att köra med överlast. ”Du har ju till och med förlorat körkortet”, tillägger vi.
Den ena föraren talar hyfsad engelska och förklarar att de lastat i Nederländerna, men sedan tystnar han en stund innan han svarar.
– Vi vill inte bli av med våra jobb, säger han och den andre nickar instämmande.
Det är svårt att inte dra slutsatsen att den här händelsen är ytterligare ett bevis på hur chaufförer cyniskt utnyttjas av åkerier och andra som är inblandade i transporterna. Beställaransvaret lyser med sin frånvaro och under tiden utsätts både förarna och deras medtrafikanter för trafikfara.
Medan vi pratar, kommer en tredje lättlastare från samma polska åkeriföretag för att hämta godset. Skåpet är tomt, men han kan bara ta gods från den minst överlastade bilen. Den andre, den nu körkortslöse föraren, får vänta på sin tur att lätta på vikten innan han inom 48 timmar måste vara ute ur Sverige.
En av de fem lättlastarna var inte överlastad. Det var väl bra? Peter Ban håller med – till viss del.
– Men istället var det ena framdäcket totalt uppslitet vilket gav 3 000 kronor i böter och så fick han på plats byta ut däcket mot det bättre reservhjulet innan fortsatt färd, sammanfattar Peter Ban dagen.