Det är stort förändringstryck inom bilindustrin och den 1 september 2019 kommer EU och Sverige att implementera regelverket Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure (WLTP), som är ett nytt sätt att mäta bränsleförbrukningen, även för Lätta Lastbilar.
Modul-System bedömer att vikten på produkterna som monteras i bil kommer att bli underlag för beskattning och därför menar man att en låg vikt är till fördel även vid inköpet av fordonet, då skatten antas kommer att bli lägre.
Parallellt med utvecklingen av Modul-Systems inredningssortiment har man utvecklat golv- och väggsortimentet Modul-Floor. Detta är en helt ny typ av golvinstallation i lätta lastbilar. Istället för att skära ut en komplett golvskiva i plywood har företaget utvecklat en golvlösning som påminner om hur man installerar exempelvis parkettgolv.
Mittsektionerna är 80×120 cm och golvsidorna längst ut i karossen är anpassade efter respektive bilmodell. Istället för att borra i karossen limmas Modul-Floor fast i bilen.
När bilens leasingperiod löper ut, eller då fordonet ska avyttras, tar man enkelt ut inredningen och lämnar Modul-Floor golvet kvar i bilen, skriver Modul-System i ett pressmeddelande.
Att inte längre borra i transportbilen leder till ett bättre andrahandsvärde och att inte bilen blir skadad. I en elbil är det dessutom förbjudet att borra i karossen, förklarar företaget vidare.
I genomsnitt är Modul-Floor cirka 20 procent lättare än ett plywood golv. Hos flera bilmärken finns möjligheten att kunden kan beställa transportbilen utan trägolv – under förutsättning att man ber om detta.
Ett av Modul-Systems äldsta samarbeten i Sverige är samarbetet med Bilbyggarna på Wallhamn. Wallhamn är importhamn för ett flertal bilmärken och Wallhamn är den första importhamnen i Sverige som tagit i bruk en separat yta för att installera Modul-Floor.