Av Heidi Bodensjö och Hans Kristian Barbøl
Igår skrev vi om sex misstänkta, otillåtna cabotage varav två togs i Västerås. Det ena ekipaget i Västerås var en norsk bulkbil som kommit tom in till Sverige tre dagar tidigare och var inne på sin andra nationella transport med cementpulver från Köping till Malung, när det stoppades.
Den norska tidningen Anlegg & Transport, AT.no, kontaktade bilinspektör Roger Ogemar efter att ha läst Proffs artikel.
Därefter har våra redaktioner haft ett informationsutbyte där vi bland annat informerat om att Sørum Transports svenska bolag har ansökt om trafiktillstånd hos Transportstyrelsen, men inte ännu fått det. Transportstyrelsen vill ha svar på frågor, bland annat adressen för driftstället. De har tre veckor på sig att svara. Nu har åkeriet även en sanktionsavgift med sig i bagaget.
Nu har AT.no intervjuat det aktuella åkeriet, Sørum Transport AS:
Företagets vd Harry Nilsen, är ett välbekant namn inom Norges Lastbileier-Forbund, NLF och har alltså nu fått betala en sanktionsavgift om 40 000 kronor i Sverige.
– Vi kommer framledes att hålla ögonen på åkeriet, säger Ogemar till AT.no. De har mycket körning i Mälardalen väster om Stockholm.
Bulkekipaget från Sørums Transport var ett av flera ekipage som påkoms med att köra otillåtet cabotage i Mälardalen den 27 mars. Det aktuella ekipaget fraktade cement från Köping till Malung och hade kommit tom in till Sverige tre dagar tidigare och var vid kontrolltillfället inne på sin andra inrikestransport.
Åkeriet påfördes en sanktionsavgift om 40 000 kronor som betalades på plats. Därefter blev det norskregistrerade fordonet sänt iväg i riktning mot Norge medan släpet fick parkeras i väntan på ett annat, lagligt fordon.
Harry Nilsens Sørum Transport är medlem i NLF. En organisation som kämpar hårt mot otillåtet cabotage i Norge. Nu är han på andra sidan ”gränsen” i dubbel bemärkelse. Till AT.no säger han att det blev en miss.
– Ett av våra fordon tog på sig en inrikestransport i Sverige utan att ha haft med sig gods in från Norge såsom cabotagereglerna kräver, säger Nilsen till AT.no. Här har det skett ett misstag och det är bara för oss att böja oss för det som faktiskt skett.
Nilsen säger till AT.no att de måste se till att de har last in till Sverige för att undvika att detta upprepar sig.
NLF:s media har redan skrivit om saken och Harry Nilsen bekräftar även där att det begåtts ett fel.
AT.no har även kontaktat NLF som säger att saken kommer att tas upp med NLF:s styrelse. Nästa möte är den 3 april då Sørums Transport är ett av ämnena.
– Alla ska följa regler och lagar och det är en självklarhet att vi ska föregå med gott exempel, men vi vill ha alla fakta på bordet innan vi uttalar oss vidare om den aktuella saken, säger Tore Velten till AT.no. Alla kan göra fel och vi vill höra Nilsens version av händelsen.
Torsdagen den 4 april kommer NLF att gå ut med ett pressmeddelande i saken.