PØ Scandex stänger av åkeri efter otillåtet cabotage

Måndagen den 18 februari jobbar tunga gruppen från Göteborg på kontrollplats Viared, Borås. De vinkar in ett bulgariskt trailerekipage och ganska snart riktas misstankar om otillåtet cabotage mot åkeriet. Inte heller hade föraren av den tämligen ”åtgångna” dragbilen något förartillstånd. Åkeriet å sin sida, hade däremot en del invändningar. Speditören agerar genom att åtminstone tills vidare avbryta samarbetet med åkeriet.

Av Heidi Bodensjö och Göran Rosengren

Det hela börjar med att polisen kan konstatera att den makedonska föraren saknar förartillstånd.
– Han överlämnas till gränspolisen och är sannolikt nu utvisad ur Sverige, säger trafikpolis Kjell Andersson.
Förarens böter om 10 000 kronor, betalas ganska omgående.

Kontrollen visar att dragfordonet är i ett bedrövligt skick. Trasigt dörrgångjärn, tejpade backspeglar, sprucken bromsskiva och en lös lufttank är några exempel på det som trafikpolisen hade att anmärka på.

Den pågående transporten är dessutom ett misstänkt otillåtet cabotage. Trailern hade hämtats i Skandiahamnen i Göteborg och var på väg till Grimsås. Åkeriet måste betala ett förskott på sanktionsavgiften om 40 000 kronor.

Dessa pengar vill åkeriet emellertid inte alls betala då de inte anser sig ha gjort fel.
– De vill istället koppla in advokat, säger Kjell Andersson.

Därmed åker klampen fram och sätts på dragbilen och när tiden går, kommer signaler från kunden att denne vill ha sitt gods.


På onsdagen betalas de
40 000 kronorna, men inte av åkeriet och inte av PØ Scandex. Istället är det ett tredje, bulgariskt företag som sätter in pengarna.
– När det blev gjort, kunde transporten fortsätta med en annan, laglig dragbil, avrundar Kjell Andersson.

På PØ Scandex är man inte nöjd med det inträffade och åkeriet har fått förklara sig, berättar Scandex generaldirektör Nicolai Østergaard för tidningen Proffs. Åkeriet hävdade för polisen att de inte gjort något fel.
– Transportordern denna underleverantör fått av oss, var helt i enlighet med EU-direktivet 92/106 (Kombidirektivet, reds.anm), säger Østergaard.

Han understryker att deras order inte var otillåtet cabotage och säger vidare att enligt polisen ska föraren ha brutit mot kör- och vilotiderna genom att ibland arbeta sju dagar i veckan.
– Vi har aldrig delat ut arbete som ska utföras under helgerna. Har åkeriet utfört transporter under helgerna, har de inte kört för oss, säger han med all önskvärd tydlighet.

Varför använder ni en underleverantör som har så dåligt fordon och dessutom en förare som inte ens får köra här?
– Vi kräver att underleverantörerna ska uppfylla lagar och regler och begär in nödvändig dokumentation innan vi påbörjar ett samarbete, men vi kan inte kontrollera om åkeriet gör förändringar, exempelvis byter chaufför, under körning, säger han.

PØ Scandex ansvarar för skicket på sina egna fordon, men inte för underleverantörernas.

Hur kommer samarbetet med åkeriet att påverkas av det inträffade?
– I samband med händelsen, bad vi åkeriet ombesörja att vår trailer kunde fortsätta. Tills åkeriet skickar bevis till oss på att de kan leva upp till lagar och regler samt bekräfta att dragbilens skick är bättre, har vi avbrutit samarbetet med dem, sammanfattar generaldirektör Nicolai Østergaard.

Om artikeln

Publicerad: 2019-03-05 16:15
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Göteborg PØ  Scandex Trafikpolisen Trafiksäkerhet Transportfusket