Klampen på till dispensfrågan blir löst. Foto: Arkivbild
Ekipaget kom in till Ystads hamn den 16 mars och där blev det stopp. På onsdagsnatten den 20 mars, kunde resan fortsätta under ledning av svenska Toys Transporter AB som ansökt om rätt dispens samt rekognoserat färdvägen. Precis så som det borde gjorts från början. Det ursprungliga lossningsdatumet måndagen den 18 mars, ändrades till dagens datum. Men turerna hit blev många och kantades av flera frågetecken. Dessa har vi försökt räta ut.
Den som till sist ansöker om dispensen som gör det möjligt för det polska åkeriet Transdor Chlechowicz att påbörja resan, är Trafikservice Europa AB som bland annat finns i Hässleholm. Åke Svensson berättar att transporten kringgärdades av ”sista minuten-panik” och när åkeriet fick veta vad en dispens för 5,1 meter innebär i tid och pengar, slog de ifrån sig.
– Vi förklarade att vi inte skulle hinna få allt klart i tid för 5,1 meter, säger han. Istället fick vi i uppdrag att söka en dispens för 4,5 meters bredd baserat på de uppgifter åkeriet lämnade, säger han.
Trafikservice skulle endast ansöka om dispensen och sedan sköter Transdor resten.
När ekipaget klampas i Ystad, kontaktas Trafikservice av en polsk vägtransportledare som säger sig vara utbildad i Sverige. Han vill sälja en dispens för 5,1 meters bredd.
– Jag upplyste honom om att vi inte sysslar med sådant. Det är mycket beklagligt att åkeriet valde att hantera transporten på detta vis, men vi kommer inte att agera vidare i detta, avrundar Åke Svensson.
Hisingsbron är ett konsortium mellan Skanska och MTH som tillsammans bygger bron. Transporten avser stål från en polsk leverantör, Legostal, som upphandlats av Skanska MTH JV.
– Vi fick höra om händelsen i måndags, berättar Henrik Gerber, projektchef på Skanska. Måtten på elementen är kända av Legostal som tillverkar konstruktionerna.
Självklart ska alla regler följas för transporter av detta slag, tillägger han och vet inte vad som gått fel när dispensen söktes.
– Men vi kommer att agera mot Legostal som är vår kontraktpartner. Att det ens har skett är beklagligt och ska inte upprepas, säger Gerber som säger att de ser Legostal som beställare.
På frågan om var miljötänket finns när transporten ska gå på väg istället för på sjön till Göteborg, säger han att frakten är Legostals ansvar och de får välja det som är mest fördelaktigt för dem.
Carl-Anton Holmgren är programchef Hisingsbron på Trafikkontoret i Göteborgs Stad och han berättar att det är trafikkontoret i Göteborgs Stad som är beställare av byggnationen.
– Vi har största förtroende för att Skanska reder ut den här situationen och vidtar nödvändiga åtgärder för att det här inte ska upprepas, säger Carl-Anton Holmgren.
Varför väg istället för sjön, undrar vi?
– Mindre än fem procent av allt stål till Hisingsbron fraktas på lastbil, resten fraktas på fartyg till Göteborg. Samtliga landtransporter ska uppfylla de miljö- och kvalitetskrav som finns reglerade i vårt avtal med Skanska och som Skanska i sin tur har reglerat i sina avtal med underleverantörer, avrundar han.
Information som Proffs får på omvägar gör gällande att åkeriet Transdor Chlechowicz säger sig ha fått fel uppgifter om bredden vilket upptäcktes då de skulle lasta, men valde att köra ändå för att hantera saken i Ystad. Detta kan Legostal motbevisa med ett mejl där både mått och ritning på godset finns.
– Vi kommer att kräva en noggrann och specifik förklaring av vår underleverantör som har till uppgift att ordna transporten, meddelar Legostal.
När vi också kontaktar Legostals underleverantör, bekräftar de att de tagit in Transdor Chlechowicz för transporten.
– Vi har i åratal utfört denna typ av transporter, men något sådan här har aldrig hänt förut. Vi kommer nu att avbryta vårt samarbete med Transdor Chlechowicz, säger de.
Alla intervjuer pekar tillbaka mot Transdor och vi ringer upp dem för att tala med Dorota Chlechowicz. Hon talar inte engelska så vi skickar därför frågorna skriftligt till henne.
Via läskvitton kan vi se att Transdor Chlechowicz har läst våra frågor om varför de gav Trafikservice i uppdrag att söka dispens för bara 4,5 meter, om vilken dispens de hade på sträckan mellan lastningsorten och färjan (fågelvägen cirka 26 mil) och om de känner personen som erbjöd Trafikservice en dispens för 5,1 meter? Men trots gott om tid och flera påminnelser, återkommer de inte till oss.
Att Transdor Chlechowicz har haft en betydande roll i den här historien bekräftas av övriga inblandade. Tystnaden från åkeriet sida blir nu upp till var och en att tolka.
I söndags satte trafikpoliser från Helsingborg klampen på hjulet på specialtransporten som då saknade dispens för uppdraget. Foto: Arkivbild