TIA, HSS och Agorà 2.0 om talmannens beslut: ”Man blir milt sagt förbannad”

Här Stannar Sverige och Truckers International Association har under flera år arbetat hårt med de möjligheter de har, att driva på arbetet för en sundare transportnäring och bättre villkor för chaufförerna. Nu stod man vid ett stort delmål – röstningen om Mobilitetspaketet. Idag skulle det ske. Nu har röstningen stoppats av talmannen Antonio Tajani.

Igår berättade vi om att EU äntligen bestämt sig för att Mobilitetspaketet, innehållande de för flera länder mycket känsliga frågorna som rör utstationering, färdskrivare, kör- och vilotider och kontroller. Glädjen var stor bland de länder som ser ett behov av mer ordning och reda på vägarna i Europa.

Idag, på morgonen, skulle det röstas, men så blev det inte efter att den konservative talmannen Antonio Tajani i EPP-gruppen avblåste det hela och återvisade rapporten tillbaka till utskottet. Nu är chansen att det blir en röstning innan EU-valet nära nog mikroskopisk och vad som händer efter valet, ser inte mycket ljusare ut heller.

Kenneth Jaktlund, en del av Här Stannar Sverige, är mycket besviken.
– Vi har sett hur EU:s östligare medlemsländer lämnat mängder av ändringsförslag med ett syfte som jag endast ser som att vilja omöjliggöra en omröstning. Jag är milt sagt förbannad, säger han.
Mängden ändringsförslag som inkommit, runt 1 500 stycken, tycker han borde ogiltigförklarats och lämnats utan åtgärd.

Förhoppningarna om att hinna med en omröstning innan valet och stängningen av EU, är låga.
– Tiden kommer troligtvis inte att räcka till, säger han. Situationen är så frustrerande att det ligger nära till hands att man vill dra åt handbromsen för cabotaget tills det är löst.


Nette Schölin på Truckers
International Association håller med Peter Lundgrens och Marita Ulvskogs uttalanden om att detta är ovälkommet.
– Det mycket tragiskt för branschen, men kommer inte helt oväntat, säger hon. Att Östeuropa utan motstånd skulle tillåta regleringar i EU som fråntar dem ekonomisk vinning, skulle kräva något extra ordinärt.

Hon säger att det nu brådskar med att finna nationella lösningar.
– Hittills har våra politiker, när tuffare åtgärder efterfrågats, kunnat hänvisa till att Mobilitetspaketet var på väg. Så är det inte längre, säger hon.

Hon vill att politikerna hemma omgående hämtar inspiration från andra EU-länders lösningar.
– Tyska BAG och den ”danska modellen” fungerar varav sistnämnda har visat sig vara mycket effektiv. Vi ska kanske inte kopiera rakt av, men av bra och fungerande lösningar skapa något som passar Sverige, sammanfattar hon.

Antonio Tajani är från Italien och italienska motsvarigheten till TIA och HSS, Agorà 2.0 Mobilitazione nel Trasportos talesperson Sergion Grujic menar att Tajani, handelsorganisationer och parlamentarikerna själva, inte förstår allvaret i situationen.
– Trots att EU erkänner att det i transportbranschen pågår bland annat fusk och social dumping, bestämde man sig ännu en gång för att inte ta sitt ansvar och därmed har kapitalistisk lobbying med makt öppnat för att fortsatt försvåra för ärliga företag genom att tillåta den giriga, osunda och inte minst kriminella marknaden fortsätta med det de gör, säger han.

Sergio Grujic är besviken och upplever att politikerna inte verkar vilja lösa den allvarliga situationen.
– Det verkar inte finnas något politiskt intresse för att reglera den gränsöverskridande trafiken och ännu mindre intresse för det som kringgärdar tredjeland. Det ter sig som att den enda lösningen nu är att involvera rättsliga institutioner, avrundar han.

Om artikeln

Publicerad: 2019-03-27 17:06
Kategori: Nyheter
Taggar: Agorà 2.0 EU HSS Mobilitetspaketet TIA Transportfusket