I tisdags, den 2 april, är trafikpolisgruppen i Västerås som vanligt ute och patrullerar vägarna i polisområdet. Plötsligt får de syn på ett trailerekipage på en liten skogsväg. Dragbilen är registrerad i Bulgarien, trailern är svenskregistrerad.
Ekipagets val av färdväg, väcker intresse och det stoppas för kontroll.
– Det svenska släpet är belagt med inträtt körförbud på grund av utebliven besiktning, berättar bilinspektör Roger Ogemar.
Trailern blev för tio månader sedan kontrollerad i Göteborg och hade då ojämn bromsverkan.
Föraren säger att han ska lasta i Skinnskatteberg, gods som han sedan ska köra till Frankrike.
– Han kan endast visa en enda nationell fraktsedel sedan han kom in till Sverige den 27 mars, säger Ogemar. Det borde rimligtvis vara några fler med tanke på antal dagar.
När åkeriet kontaktas, visar det sig att chauffören ska ha kört tre inrikesresor som åkeriet påtalar är enligt reglerna. När föraren då ombeds visa upp dessa frakthandlingar, händer det.
– Han råkar visa upp ytterligare en fraktsedel, men då säger åkeriet att den körningen har inte aktuell förare och ekipage kört, säger Roger Ogemar.
När speditören kontaktas, säger de att transporten visst har körts, men av ett annat företag med en annan bil.
– Fast på fraktsedeln står det aktuella fordonets registreringsnummer, säger Ogemar.
Allt som allt räknas det ihop fem inrikesresor sedan lossad internationell transport och nu stämmer även kilometerna i färdskrivaren överens med körningarna.
Transportstyrelsen godkänner en sanktionsavgift om 40 000 kronor för misstänkt otillåtet cabotage.
Roger Ogemar konstaterar att den aktuella resan inte blir lönsam för åkeriet eftersom föraren, i sin iver att senare få fram rätt dokument, lämnar fram dokument som visar att han tidigare kontrollerats av polisen.
– Den 27 mars stoppades han i Skåne med den inkommande lasten han hade med sig. Då fick föraren böter för överskriden kör- och vilotid, obesiktigad färdskrivare och fick dessutom köra och besiktiga skrivaren innan han fick köra vidare, sammanfattar Roger Ogemar.
Ekipaget klampades i väntan på sanktionsavgiften som speditören efter några timmar betalade samt skickade ett helt nytt ekipage för den fortsatta färden. Trailern, som det var körförbud på, var endast dellastad och godset flyttades över på det nya ekipaget.
Speditören är inte misstänkt för brott.
Foto: Roger Ogemar