Här välter vinnaren Fredrik Arwidmark den sista ”kungen”. Foto Heidi Bodensjö
För att delta i tävlingen kunde man via en app ansöka – om fordonet man kör till vardags är uppkopplat mot Scanias Fleet Management System. Man kunde också söka genom att göra särskilda teoriprov på nätet. De trettio tävlanden i helgens Sverigefinal bestod av ”fifty-fifty”.
Deltagarna åtföljdes av nära och kära, men när det var tävlingsdags lämnades mobiltelefonerna in och deltagarna placerades i ett green-room och åskådarna i en annan lokal varifrån de från andra våningen kunde följa dagens mest spännande station – Säkerhet.
Indelade i grupper turades de om att köra ett 30 ton tungt trailerekipage med en Scania R500 på en slinga i vanlig trafik. Eftersom många moment bedöms, är poängen här dubbelt så höga som i de övriga grenarna. Alla kör exakt samma sorts ekipage, men visst var det ovant för dem som till vardags kör bil- och släp, eller inte släp alls.
Momenten inomhus var tidsbegränsade och för Kontroll av fordon innan färd, hade ett ekipage preparerats med ett antal fel som skulle hittas. Den som letade efter en oljesticka, letade förgäves då en sådan inte finns på modellen.
I momentet Säkerhet ställdes de inför en arrangerad trafikolycka. Deltagarna fördes med ögonbindel in i lokalen och upp i en dragbil och motorljudet sattes igång. Helt plötsligt sker olyckan, den tävlande drar av ögonbindeln och ser framför sig en krockad bil och nu ska de visa hur de agerar i en sådan situation.
När de rusade fram till bilen, förväntade sig de allra flesta att finna en docka. Istället möts de av två levande personer varav en är medvetslös och den andra skriker hysteriskt på grund av ett mycket allvarligt benbrott. Det är mycket blod på scenen. Skriken, motorbullret och inte minst blodet, blev helt enkelt för mycket för en del av dem.
Vid lunchtid utsågs de tre finalisterna som gjorde upp i en precisionskörning i tävlingen ”Knock the King” som görs i en markerad ruta där bland annat stolpar ska vältas med millimeterprecision inom 10 minuter.
Vinnaren Fredrik Arwidmark fick in ett härligt flow och kunde kasta sig ur bilen för att springa och hämta segerfanan, bli 10 000 kronor rikare och klar för Europafinalen i Södertälje i maj.
Fredrik deltog även 2010 och kom då på en fjärdeplats. Kommer du att tävla nästa år igen?
– Kanske, säger han. Eller så slutar jag med flaggan i topp!
Men först väntar Europafinalen.
David Källsäter, vd för Scania Sverige (t vä) gratulerar andrapristagaren Jonny Karlsson, Jonnys Returtransport, segraren Fredrik Arwidmark, Berte Qvarn och trean Bill Indahl, Stäkets Åkeri. Foto Heidi Bodensjö