Under måndagen, den 8 april, får bilinspektör Roger Ogemar i Västerås ett samtal från Ylva Frohm, gruppchef för ingripandeverksamheten, IGV, i samma stad.
– Hon ligger bakom en litauisk så kallad lättlastare med ena bakdörren öppen och lastad med vad som såg ut att vara en hel del styckegods utan synbar lastsäkring, säger Ogemar.
Då fordonet pendlade i hastighet på motorvägen och vinglade en hel del, kom de överens om att hon snarast skulle stoppa fordonet för kontroll.
När Ogemar kommer till platsen möts han av en till synes trött, litauisk förare. Lasten är helt osäkrad och ena bakdörren är öppen eftersom ett kolli är längre än lastutrymmet.
– Tyvärr kan vi inte kontrollera hur länge föraren kört då ingen redovisning krävs av utländska aktörer med fordon under 3,5 ton, säger Roger Ogemar. Att föra vilotidsbok är ett nationellt krav varför han inte heller hade en sådan att uppvisa.
Eftersom en olycka ännu inte skett, fanns det inget troligt scenario att rapportera vårdslöshet med en möjlig fällande dom då föraren hade en utländsk adress. Det finns dock annat som går att rapportera.
Sedan november förra året, har föraren i Sverige vid två tillfällen bötfällts för överskriden maxlast på över 40 procent. Därför vägs ekipaget även denna gång.
– Resultatet blev 90 procents överlast och då hade föraren ändå, sedan han kom in med färjan till Nynäshamn på morgonen, redan lossat drygt ett ton enligt fraktsedlarna vi hittade i fordonet, säger Ogemar.
Ett samtal till Transportstyrelsen ledde till att körkortet omhändertogs på plats då det handlade om upprepade förseelser under så kort tid.
– Transportstyrelsen lägger nu en spärrtid på föraren i Sverige då han har ett svenskt samordningsnummer (motsvarande svenskt personnummer, red.anm.), säger Roger Ogemar.
Fordonet klampas eftersom överlasten överskred 20 procent samt att föraren inte längre var i besittning av ett giltigt körkort.
– När ett körkort dras in har polisen möjlighet att medge 48 timmars respit för att lösa det praktiska för föraren, men eftersom detta var den tredje överlasten, anses föraren strunta i reglerna och då medges inte någon respit, förklarar Ogemar.
Klampen sitter kvar tills båda bristerna åtgärdats, det vill säga en ny förare och överlasten avlastad. Föraren bötfälldes med 4 750 kronor.
– Han var bekymrad över att vi omhändertog körkortet, men uppgav att företaget skulle betala böterna, sammanfattar Roger Ogemar.
I skrivande stund, står fordonet fortfarande klampat, den är inte omlastad och inga spännband har dykt upp på platsen. Några pengar har inte heller kommit från företaget.
Foto: Roger Ogemar