Maria Kraft är trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket
Ökningen har uteslutande skett på det statliga vägnätet, framförallt på vägar med hastighetsgräns på 70–90 km/tim.
På de kommunala vägnäten har olyckorna istället minskat något. För 2018 beräknas antalet allvarligt skadade till drygt 4 200. Det är minskning från år 2017 med cirka 200 personer.
– Det är en kraftig ökning av mötes- och omkörningsolyckor samt kollisioner med tunga lastbilar, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.
Det som mest sticker ut i analysen av 2018 års statistik är den stora ökningen av mötesolyckor, med 68 procent fler omkomna än år 2017.
Mötesolyckor mellan personbil och tung lastbil ökar. 69 personer omkom i olyckor där tunga lastbilar var inblandade. Det är en fördubbling jämfört med år 2017.
I 9 av 10 fall har personbilen kommit över i mötande körfält.
Merparten av de som omkom i kollision med tung lastbil, omkom på vägar utan mötesseparering med en hastighetsgräns på 70-90 km/tim. Mätningar visar samtidigt att andelen lastbilar som trafikerar våra vägar har ökat.
Hastighetsnivåerna för så väl personbilar som lastbilar har under lång tid legat för högt i förhållande till gällande hastighetsgränser. 75 personer omkom i mötesolyckor på statliga vägar. 62 personer omkom i korsande-, avsvängande- och upphinnandeolyckor. Det är mer än en fördubbling gentemot 2017.