Yrkestrafikgruppen i Västerås hade ansvar för påsktrafikövervakningen under annandag påsk och de började på riksväg 70 ovanför Sala där en kontroll på eftermiddagen upprättades i höjd med Bergsjön.
Redan innan alla var på plats siktades tre tivoliekipage som hade god hastighet i förhållande till fordonstypen, vilket till en början ledde till böter för överskridande av hastigheten då det rörde sig om lastbilar med efterfordon. Det var Erikssons Tivoli från Borlänge som dragit till sig polisens uppmärksamhet.
Två av förarna var från Polen och den tredje från Sverige.
– Den ena polska medborgaren hade inte sitt körkort med sig och uppgav att det låg i den tivolivagnen som föraren använde som sitt hem, säger bilinspektör Roger Ogemar till oss.
Den vagnen hängde bakom ett annat fordon i norra Dalarna, visade det sig.
Vidare hade inte vägavgiften för två av fordonen betalats in vilket ledde till avskyltning av ekipagen. Den körkortslöse polske föraren fick också bytas ut.
Under kontrollens gång meddelades på radion att allmänhet ringt in att ytterligare tivoliekipage uppgavs vingla på riksväg 70 söder om Sala.
– På grund av underbemanningen inom vår kår, kunde dessvärre ingen skickas på detta larm innan allt trassel retts ut av de första ekipagens fordon, förare och företag, säger Ogemar.
När ärendet avslutats, beger man sig till rastplats Evelund i Sala. Där står de tivoliekipage som allmänheten tipsat om. Ekipage som också visar sig tillhöra Erikssons Tivoli.
Även dessa har obetalda vägavgifter och på plats finns även tivolits ägare och vd Mikael Wargclou som inom en timme betalar dryga 50 000 kronor i vägavgifter.
– Dessutom fanns det fordonsbrister som måste åtgärdas med påföljande besiktning, avrundar Roger Ogemar.
Vi kontaktar Mikael Wargclou som berättar att detta var säsongens första resa för sällskapet. Fordonen besiktas varje höst och ställs sedan av i sex månader för att åter ställas på för en ny säsong. Men hur blev det då såhär i år?
– En rad missar och en lång påskhelg, säger han. Vår fordonsansvarige har fått en tydlig reprimand och vi anställer inte folk utan körkort.
Han anger stöldrisken som en anledning till att förare ibland väljer att inte ha pass och körkort med sig i fordonen.
Ni agerade snabbt, men hur ska ni förhindra att detta händer igen?
– Förarna måste numera ha handlingarna med sig i hytten och fordonsansvarig har fått veta att han gjort fel. Fordonsbristerna är åtgärdade och de besiktades idag. Ni kommer inte att behöva skriva om oss igen i dessa sammanhang, avrundar Mikael Wargclou.