Den 1 maj är Västerås trafikpolisgrupp i trakterna runt Köping. De känner igen en tyskregistrerad dragbil som tillhör åkeriet Sulogistik vars ägare driver åkeri i Tyskland, men även i Sverige med svenskt trafiktillstånd. Ekipaget, som är på väg till ett företag i Ludvika, stoppas.
Att bilinspektör Roger Ogemar känner igen åkeriet, är inte konstigt.
– Bara här i Västerås har vi två gånger tidigare rapporterat åkeriet för otillåtet cabotage, fem gånger för att de har använt tredjelandsförare utan förartillstånd samt en rapport om olaga yrkesmässig trafik, säger han.
Åkeriet fick svenskt trafiktillstånd 2016 och med tyska fordon på nyttjanderättsavtal, bedriver Sulogistik idag yrkesmässig trafik i Sverige. I Skatteverkets register finns ägaren som privatperson, men är ej folkbokförd här. Per den 2 maj har hon inte och har inte heller ansökt om att bli anmäld för vare sig A- eller F-skatt och är inte registrerad som arbetsgivare eller för moms.
Bolagsverket hittar inget företag på åkarens samordningsnummer. Inte heller namnet Sulogistik, som åkaren angav då hon sökte svenskt trafiktillstånd, står att finna.
Första gången Proffs skriver om åkeriet är 2016. Därefter förekommer åkeriet i andra kontroller i Sverige och Norge. Den 19 september 2018 berättar vi att åkeriet, när vi tar med uppgifter vi får från Norge, ertappats med tredjelandsförare utan förartillstånd otaliga gånger.
Nu sitter det åter en makedonsk förare utan förartillstånd bakom ratten. Fordonet har gått på nyttjanderättsavtal, liksom ett antal andra fordon från åkeriet i Tyskland.
– Samtliga nyttjanderättsavtal är dock utgångna och därför blev det ett misstänkt otillåtet cabotage – igen, säger Ogemar.
Den 8 april belades fordonet dessutom med körförbud på grund av dåliga bromsar på båda bakre axlarna. Något som tillsynes inte åtgärdats och inget besiktningsprotokoll kunde uppvisas.
– Åkeriet mejlade en faktura från en mindre lastbilsverkstad som visade att åkeriet köpt en bromsskiva, en bromskloss, två abs-sensorer samt 3,5 timmar arbetstid, säger Ogemar som menar att det inte räcker till för att åtgärda alla bristerna.
Sulogistik hävdar att de bett en advokat fråga Migrationsverket vilka tillstånd de makedonska förarna behöver för att arbeta i Sverige. Åkeriet hävdar att svaret blev att det inte behövs något tillstånd alls om de inte arbetar längre än tre månader, berättar Ogemar.
Förarens böter och sanktionsavgiften betalades omgående och under natten hämtades trailern av en annan dragare. Den tillståndslöse föraren blev kvar med fordonet som ställdes med klamp i Köping med körförbudsbelagda bromsar.
– Där står den tills fordonet reparerats och sedan besiktigas då det inte finns någon tidsgräns för fordonsbrister, avrundar Roger Ogemar.
Vi når åkaren per telefon och mejlar frågorna. Hennes svar består mest av kritik mot tidningen Proffs – och mot polisen. Förutom ett fåtal förklaringar uteblir de flesta svaren och hon säger att det vi nu och i tidigare artiklar skrivit om hennes åkeri, är felaktig information. Hon uppmanar oss att bara skriva sanningen och att hon kommer vidta nödvändiga åtgärder för att så ska ske.
Bromsarna på fordonet är visst reparerade, hävdar hon.
– Jag skickade en faktura på att de reparerats, säger hon. De skulle bara besiktigas också.
Hon protesterar även mot det misstänkta, otillåtna cabotaget.
– Jag har svenskt tillstånd, säger hon. Jag bytte ut en dragbil, men jag visste inte att jag måste registrera den andra, så därför är det inte rätt.
Behöver vi mer information, vill hon bli kontaktad och det gör vi. Vi vill exempelvis veta varför Sulogistik inte finns registrerat hos Bolagsverket och hur hon, utan att vara registrerad för skatt, moms och som arbetsgivare hos Skatteverket, fakturerar inrikeskörningarna med fordonen på nyttjanderättsavtal. Några svar får vi inte innan vi publicerar.
En svenskregistrerad grusbil fick i uppdrag att hämta Sulogistiks dragare. Enligt uppgift går resan till El & Diesel i Eskilstuna. Foto: Alexander Calmerfalk