Dålig tajming och säkert lite snopet för DSV var att en av deras trailrar syntes på bild i Jönköpings-Posten i samband med en av gårdagens två fyllerirelaterade olyckor under tisdagen. Å andra sidan visar man handlingskraft genom att investera i alkobommar på företags anläggningar i Jönköping och senare även i Landskrona.
DSV menar att alkobommen blir ett effektivt och pålitligt verktyg i det förebyggande arbetet mot rattonykterhet.
– För DSV ger införandet av alkobommen en viktig signal till chaufförer, personal, kunder och allmänhet att vi tar ansvar för säkerhet och trygghet såväl innanför grindarna som utanför, säger David Möller, vice vd på DSV Road AB.
Tekniken är noggrant testad av både Motorförarnas helnykterhetsförbund (MHF) och Autosober som tillverkar alkomätaren. Den är även testad och godkänd vid SKL (numera NFC).
För att kunna lämna DSV:s område med lastbil måste chaufförerna genomföra ett utandningsprov som öppnar bommen vid negativt utfall. Skulle provet visa positivt resultat, öppnas inte bommen förrän ytterligare prov genomförts och godkänts.
Utrustningen klarar ett nytt utandningsprov per två-tre sekunder, vilket innebär att alla förare i fordon som ska lämna DSV:s område, kan kontrolleras på kort tid.
Bommen i Jönköping är inte bara den första inom DSV, den lär även vara den första inom transportbranschen i detta utförande och för användning i Sverige, skriver företaget i ett pressmeddelande.
DSV säger vidare att man kommer att fortsätta att investera i säkerhetsfrämjande åtgärder och därmed också i fler alkobommar. Närmast på tur för installation av alkobom är DSV:s terminal i Landskrona.
Läs även: Två olyckor med rattfulla chaufförer – med 2,5 timmes mellanrum
Fotot är taget vid ett annat tillfälle. Arkivbild.