”Vi kör på gas för minskad klimatpåverkan – Cementa” står det tryckt på sidan av den nya Volvolastbil som nu sätts in i trafik för Cementas räkning. Lastbilen, en blålackerad Volvo FH460 LNG, kommer att ha Cementas fabrik i Skövde som huvudbas, och leverera cement till företagets kunder i Västsverige.
– Med Volvos nyutvecklade teknik är gasdrift med LNG (flytande gas) ett av de mest effektiva och snabba sätten att minska koldioxidutsläppen inom tunga transporter. I stället för att tankas med diesel drivs lastbilens förbränningsmotor med flytande fordonsgas, säger Anders Läth, trafikchef bulk på XR Logistik.
I dag består typisk svensk fordonsgas av 50 procent biogas och 50 procent naturgas men om tillgången till biogas ökar i landet kan den förnybara andelen bli ännu högre. Därför ses satsningar på gasdrivna lastbilar ofta som ett viktigt sätt att minska den tunga transportsektorns klimatpåverkan.
Andra miljömässiga fördelar med gas jämfört med diesel är att en gasmotor släpper ut färre partiklar, mindre kväve och att de bullrar mindre.
– Det känns fint att kunna presentera den här lösningen, och även om det till att börja med bara handlar om en lastbil så hoppas vi att flera av våra transportörer kan välja det här spåret för att minska sin klimatpåverkan, säger Mikael Odlöw.
Den gasdrivna lastbilen ägs och drivs av Tommy Bremans Åkeri AB i Skövde, en leverantör till XR Logistik AB.