Det är inspektörerna Arvid Tedvik och Jonna Ström som får händerna fulla med två turkiska ekipage som landat i Trelleborg efter att ha lastat i Sandefjord, Norge. De har kört hela vägen ner via E6.
– De var på väg att rulla på färjan för vidare färd genom Europa när vi stoppade dem, säger Tedvik till Proffs.
Ekipaget som Arvid Tedvik kontrollerade hade brister som kom att kosta chauffören 9 100 kronor i böter.
– Bland mycket annat saknades förarintyg, säger Tedvik. Och han hade inga brandsläckare.
Dessutom var en orange skylt trasig, inga skriftliga instruktioner, ingen brunnstätning fanns i utrustningen, inget uppsamlingskärl och ingen ficklampa.
Jonna Ströms ekipage landade på böter om 6 700 kronor för avsaknad av skriftliga instruktioner och inget uppsamlingskärl.
– Här fanns förvisso en brandsläckare, men den var tömd, säger Jonna Ström.
Ekipagen eskorterades ut ur hamnen och den ene fick inte fortsätta alls utan istället invänta ny förare och båda fick inhandla brandsläckare.
– Båda förarna var helt obekymrade över de, för dem troligen, höga böterna, avrundar Arvid Tedvik.
Det tredje ekipaget från Ukraina, fick en ordningsbot på 5 500 kronor med förbud mot fortsatt färd på grund av avsaknad av skriftliga instruktioner och brandsläckare.
Med så många brister, varav de flesta i kategorin av vad man ska känna till om man faktiskt gått en ADR-utbildning, är det berättigat att ställa frågorna: Hur ser ADR-utbildningen ut i andra länder och har dessa föraren ens gått utbildningen på riktigt? Proffs har all anledning att återkomma i den frågan.