Tunga ekipage med europeiska kombinationer med en maximal längd på 32 meter är redan tillåtna i Belgien, Danmark, Finland, de flesta tyska delstaterna, Holland, Portugal, Spanien och Sverige, står att läsa i brittiska Motor Transport.
Att tillåta 32 meter långa ekipage i Storbritannien skulle vara kontroversiellt då det längsta fordon eller fordonskombination som idag tillåts, är max 18,75 meter.
Proffs har tidigare intervjuat Denby Transport i Lincolnshire som redan för många år sedan började arbetet med att introducera sin Eco-Linkkombination som är en 60-tons, 25,25 meter lång kombination vilken vi presenterade i en artikel i den tryckta tidningen. Det var innan sådana ekipage blev tillåtna i Sverige.
Nu är Denby Transport åter aktuella eftersom deras satsning istället av regeringen möttes av långa testtider och tester av trailers som mäter upp till 15,65 meter.
Acea hävdar nu att forskning från länder som tillåter längre fordon, visar att sådana ekipage kan minska utsläppen med upp till 27 procent samtidigt som de kan halvera antalet förare som behövs.
Acea vill bland annat att EU ska överge de restriktiva tolkningarna av EU-lagstiftningen om gränsöverskridande fordonskombinationer samt harmonisera EU:s krav på fordonskombinationer.
De föreslår även ytterligare förarutbildning för kombinationerna samt strikta säkerhetskriterier för att få allmänhetens acceptans för dessa ekipage.
Erik Jonnaert, generalsekreterare i Acea.
– Lastbilstillverkare är engagerade i att minska sina utsläpp, men effektivitetsstandarderna för nya fordon kommer inte att räcka för att minska det totala koldioxidutsläppet från vägtransporterna, säger han.
Han avrundar med en uppmaning till beslutsfattare.
– För att kunna utnyttja fördelarna med högkapacitetsfordon i hela EU, uppmanar vi beslutsfattare att möjliggöra införandet av ett transportsystem av sådana ekipage över gränserna.
Denby Transport i Lincolnshire började redan för många år sedan arbetet med att introducera sin Eco-Linkkombination.