Schenker AS förklarar i ett pressmeddelande att de har mycket goda erfarenheter av 25,25-ekipagen. Vidare säger man att 32-meters fordonståg redan används i Finland och i Sverige och att erfarenheter därifrån är oerhört goda.
– Dessa erfarenheter kommer vi att ta med oss när vi nu introducerar den typen av fordonståg i Norge.
Schenker AS avser att utföra testerna på E6/E18 i centrala Østlandet inklusive tillfartsvägar till de terminaler som är aktuella, dit stora godsmängder körs idag.
Senare vill man även köra till Agder när E18 är färdigbyggd. De fina vägarna och trafikförhållandena är det som talar för att de långa ekipagen används på sträckorna.
Schenker menar att DUO2 är miljövänliga, bland annat eftersom lastkapaciteten är 27 procent högre jämfört med ett 25,25-ekipage.
– Och 100 procent högre om man jämför med en vanlig semitrailer, säger man i pressmeddelandet.
Att införa DUO2 kommer att innebära att miljön förskonas, skriver man samtidigt som man bjuder in pressen till en närmare presentation på Alnabru i Oslo nu på torsdag.