– Det var främst den yrkesmässiga trafiken med last som stod för ökningen av antalet inrikestransporter (+12 procent) mellan 2017 och 2018. Trots ett ökat antal transporter har det inte skett någon signifikant förändring av den transporterade godsmängden, säger Sara Berntsson, utredare på Trafikanalys.
Under året genomförde de svenskregistrerade tunga lastbilarna drygt 45 miljoner varutransporter inom och utom Sverige. Totalt lastades drygt 481 miljoner ton gods. Nästan alla transporter och fraktade godsmängder kördes inom Sveriges gränser (99 procent vardera).
Omkring tre fjärdedelar av allt gods som lastas i Sverige för inrikes transporter lossas sedan i samma län. I Kronobergs län minskade den lastade godsmängden med 46 procent och i Örebro län ökade den med 62 procent.
Var femte kilometer inom inrikestrafiken kördes utan last under år 2018, vilket var samma nivå som föregående år.
Totalt körde de svenskregistrerade lastbilarna drygt tre miljarder kilometer, lika mängd som föregående år. I utrikestrafiken kördes 182 miljoner kilometer, vilket var en minskning med 21 procent jämfört med föregående år.
Uppgifterna är hämtade ur rapporten ”Lastbilstrafik 2018”, Statistik 2019:13, som kan laddas ner på www.trafa.se/lastbilstrafik. Trafikanalys är statistikansvarig myndighet och Statisticon AB har producerat rapporten på uppdrag av Trafikanalys.
Fotnot:
Den officiella statistiken om lastbilstrafik med svenskregistrerade lastbilar bygger på en urvalsundersökning som sedan räknas upp till uppskattade totalnivåer av trafik och transporter. I statistiken Lastbilstrafik fångar vi svenskregistrerade lastbilar med en maxlastvikt om minst 3,5 ton. Dessa fordon kallas i detta pressmeddelande för tunga lastbilar. Den legala definitionen på tung lastbil är en totalvikt om minst 3,5 ton. Statistiken Lastbilstrafik täcker därmed i sin målpopulation in 89 procent av alla svenskregistrerade tunga lastbilarna. Det är alltså de lättaste tunga lastbilarna som inte ingår.