Jon Klarström är 43 år gammal och bor i Göteborg. Han är ”varannanveckaspappa” och anhörigassistent åt sin son. Han är särbo och har en ”bonusdotter”.
– Jag har bott i Dalarna tidigare och flyttat mycket i mitt liv. Göteborg är min bostadsort sedan 1999, förklarar han.
Jons erfarenhet av ”handfast” transportarbete är inte särskilt stor. Men han är inte helt oerfaren.
– Jag har kört runt i en liten lätt lastbil under en tid i ett projektarbete. Jag har även byggt lastbilar på Volvo Tuve.
Just nu pluggar han på Europaprogrammet med inriktning kulturgeografi, och därigenom har han fått grundläggande kunskaper om logistik och infrastruktur.
Jon Klarströms politiska erfarenhet är inte heller någon långläsning.
– Min politiska karriär är helt nystartad. En dag hemma på kammaren tänkte jag att det behövs ett socialliberalt parti som jag ska kunna ställa mig bakom helhjärtat.
Det visade sig att det redan fanns ett sådant parti.
– Jag ansökte om medlemskap och nu ställer jag upp som en av deras kandidater till EU-parlamentet. I partiet finns mer än trettio år av transport / logistikkunskap och erfarenhet som jag har fri tillgång till, förklarar Jon.
Kandidaturen bygger han på en kombination av sin egen kunskap och erfarenhet, samt partiets resurser och de nya influenserna som Jon menar att branschen behöver med ökande e-handel, blockchain och AI.
– Detta och en yngre generations önskemål om hållbara lösningar, både psykosociala och miljömässiga, tillägger han.
Vad är din bästa egenskap som politiker?
– Min nyfikenhet och ovilja att bara acceptera gamla sanningar för att de sagts om och om igen gör mig lyhörd för olika perspektiv inom sakpolitiska frågor.
Att se gråskalor i ett annars svartvitt debattklimat, är en annan fördel han har.
– Jag ser problem som något som är lösningar som väntar, och att positivt tänkande inte betalar hyran.
Han förklarar att han dessutom har ett ”ess i rockärmen”.
– Det är min förmåga att nätverka när jag behöver göra sådant. Jag älskar att prata med människor, lyssna och analysera och hela tiden utmana mina föreställningar.
Vad gäller transport- och logistikfrågor i EU har Jon Klarström kontakter som han brukar konsultera.
– Jag känner en del forskare på Göteborgs Universitet som jag brukar kommunicera med. Och givetvis även med vår partisekreterare, James Brocka som är aktiv transportdebattör och verksam i branschen sedan slutet på åttiotalet.
Vad är din sämsta egenskap som politiker?
– Ibland är jag lite väl principfast och kan i vissa fall behöva lång tid för att hitta en hållbar kompromiss. En bieffekt av min känsla för våra mänskliga rättigheter och att inte bara gå med på något som saknar god och mänsklig förankring.
Vägtransportbranschens största problem idag, sett ur ett svenskt perspektiv, menar Jon Klarström är att den öppna europeiska marknaden drar till sig oseriösa ekonomiska intressen som gör stora ekonomiska vinningar på bekostnad av människor och miljö.
– Svenska åkare får svårt att konkurrera rättvist och utländska förare är så beroende av minsta peng att de inte kan vara solidariska, ens om de själva vill.
Jon menar att dessa aktörer tar till olagliga medel och att chaufförerna får slita under vedervärdiga förhållanden.
– Inte sällan kör de med undermåliga och direkt trafikfarliga ekipage.
Nämn tre saker som du tänker driva om du blir invald i parlamentet.
– Jag har som huvudområde det som kallas funktionshinderpolitik, som i grund och botten handlar om att alla människor är lika värda. I perspektivet lastbil är det just det att en förare från Bulgarien inte ska behöva acceptera att köra utanför gällande regelsystem och med otillräcklig kunskap bara för att få mat för dagen. Och som inte har makt själv att kunna säga nej till oseriösa åkare.
Sverige ska inte behöva bli sämre, förklarar Jon.
– De delar av Europa som fortfarande har ett lite eftersatt samhälle ska istället dras upp mot en bättre standard.
Han förklarar vidare att de länder som tidigare låg bakom järnridån – och som nu är en del av EU – inte ska fungera som ”personalpool” för snåla och oseriösa åkerier, som gör att de kan lägga sig så lågt i pris att de konkurrerar ut seriösa åkerier och förare.
– Men det är inte den individuella förarens fel de flesta gånger, utan strukturellt bekymmer som måste lösas.
Avslutningsvis sträcker Jon Klarström ut en hand till Proffsläsarna.
– Om ni vill ta en kopp kaffe med mig som politiker, så är det i mån av tid något jag ofta tackar ja till. Jag vill vara tillgänglig, och jag är nyfiken av naturen. Kanske kan jag rentav få lifta med någon berörd åkare till Bryssel någon gång? Det skulle vara hur kul som helst.
– Som politiker är jag mån om svenska arbetsmiljölagar och att man ska kunna leva på sin lön, men där jag kanske uttalar mig lite annorlunda än andra, så är min väg dit att lyfta de eftersatta delarna av EU till en rimlig nivå.
– Detta gör jag genom att påtala behovet av minimilön och den sociala pelaren, så att det i framtiden kan vara så att Europas chaufförer gemensamt står sida vid sida och slåss för varandras rättigheter, oaktat ursprungsland, vilket är en viktig del Av EU:s arbete.
Detta var vår sista artikel i serien ”EU-valet 2019”. Vill du veta hur de andra partiernas kandidater har svarat på våra frågor, hittar du alla artiklar som publicerats under vinjetten genom att klicka här.