Göran Sydhage, vd på MHF.
Igår, den 6 maj klockan 12.30 på riksväg 31 strax norr om Korsberga i Vetlanda kommun, kör ett utländskt trailerekipage ner i diket. Den litauiske föraren blåste positivt med 1,56 promille och togs in för vidare provtagning. Föraren kommer att häktas och i samband med häktningsförhandlingarna, kommer dom att avkunnas.
Runt klockan 15.00 på riksväg 47 norr om Mullsjö, kör ett annat utländskt ekipage ut på en åker. Den rumänske föraren blåser på plats 1,26 promille och anhålls på grund av flyktrisk. Några fler utandningsprov lämnar han inte varför svar från blodprovet inväntas. Han kommer att sitta kvar i förvar.
Riksväg 31 har tidigare figurerat i media med förare i liknande scenarion. Proffs har skrivit om ett fall då den mycket berusade föraren kunde ha orsakat en dödsolycka. Den aktuella föraren kom från en av hamnarna i Blekinge som får in många betongtransporter som hämtas av utländska dragbilar. Varifrån gårdagens ekipage kommit eller var på väg, vet vi inte, men förr eller senare kommer förarna oftast till en hamn.
Förutom våra inhemska rattfyllerister, är det berättigat att ställa frågan om huruvida vi dessutom måste ”importera” rattfyllerister.
Med alkobommar i hamnarna, kan berusade förare, oavsett nationalitet, hindras från att komma ut på vägarna, vilket indikerar att alla hamnar kan ha en viktig roll att spela i att minska rattonyktra på våra vägar.
Stena Line trafikerar hamnen i Karlskrona.
– Vi är självklart positiva till att bidra till att minska rattonykterheten på våra vägar. Vi deltar i NYKTRA-projektet där utökade kontroller i samarbete med Trafikverket ska testas i vår hamn i Karlskrona och vi har haft en dialog med Polisen och Trafikverket som ska ansvara för igångsättandet av kontrollerna. Just nu har Trafikverket ”bollen” för att få igång projektet, säger Jesper Waltersson, presschef på Stena Line.
Även Karlshamns Hamn ser allvarligt på rattonykterhet och arbetar också för att få alkobommar.
Vi talar med Göran Sydhage, vd på MHF, som säger att politikerna har förstått saken och för två år sedan skjutit till 78 miljoner för att Trafikverket ska verkställa beslutet om alkobommar i hamnarna.
– Men det drar ut på tiden, säger han. Trots det fina resultatet av försöksprojektet i Stockholm, finansierat av Trafikverket, avslutades det och sedan har inte mycket hänt.
Utvärderingen av försöksprojektet i Stockholm visade att det fungerade utmärkt trots utrymmesbrist och högt flöde.
Sydhage säger att förseningarna med införande av de automatiska nykterhetskontrollerna gör att rattfyllon, som med enkelhet kunnat stoppas redan i hamnen, i stället släpps ut i den svenska trafiken. Något som gör att den nollvision som ska uppfyllas motverkas av statliga myndigheter och hamnar i de olika kommunerna.
– Hamnarna bör underlätta arbetet för att förhindra rattfylleri, säger han.
Göran Sydhage menar att Trafikverket nu är de som bromsar införandet av alkobommar och att rätt information inte går ut till hamnarna vilket skapar missförstånd.
– Vi möts av kommentarer som ”det blir för långa köer”, ”vi har det trångt” och det ”fungerar inte”, men Trafikverkets utvärdering av Stockholmsprojektet visar att det visst fungerar, men den används inte i arbetet med hamnarna, förklarar Göran Sydhage.
Ett annat hinder Sydhage tar upp, är hur polisen ser på själva plastbommen.
– Polisen, som idag hänvisar idag till att en plastbom som är vikbar ska betraktas som en våldsanvändning vilket då likställs med spikmattor, måste bidra med förändringar i sina förordningar för att förhindra rattfylleri och Trafikverket måste skyndsamt se till att implementera dessa automatiserade kontroller snarast, avrundar Göran Sydhage.
En ljusglimt finner vi dock i Trelleborgs hamn – om det blir verklighet och ska det behövas ett besök av infrastrukturministern i varje hamn för att det redan fattade beslutet om alkobommar ska realiseras, är en redaktionell fundering.
Jesper Waltersson, presschef på Stena Line.