INSÄNDARE

”Vad är vitsen med att lära sig köra sparsamt när man inte kan backa med släp?”

Berne har kört lastbil i 25 år. Han ”köper tanken med YKB” men menar att man kanske istället borde ställa högre praktiska körkunskapskrav på körkortsinnehavaren istället för att kräva att vederbörande ska ha kunskaper i till exempel sparsam körning. Dieseln som sparas när föraren kör rakt fram slukas ju ofta upp när de försöker backa till en lastbrygga, menar han i sin insändare…

Jag är en helt vanlig chaufför som kört lastbil i omkring 25 år. Jag började med andra ord att köra i samband med att Sverige gick med i EU.
Jag är inte uppväxt med lastbilar, mitt intresse vaknade egentligen bara några år innan jag själv tog körkort. Jag var arbetslös en tid och fick då möjligheten att åka med en granne som kört i många år på utlandet. Jag fick smak för livet på vägen och sedan blev det som det blev.

På den tiden, alltså på 1990-talet, var det inget tal om att gå på yrkesskolor för att bli chaufför. Visst fanns AMU, men jag har aldrig gillat skolbänkar och därför knatade jag ner till stadens trafikskola och skrev in mig.

I min ungdom har jag kört ganska mycket med traktor och vagn så jag hade lite av att backa med släp i ryggen. Körkortet lyckades jag därför ta ganska snabbt.

Som bekant har tiderna förändrats. EU har smugit sig in i våra liv på ett nästan otäckt sätt och kraven har ökat inte minst på oss chaufförer. Åtminstone har jag fått uppfattningen av att det var tanken med alla nya regler och paragrafer som stiftats på senare tid.


Tanken med YKB kan
jag köpa. Men jag undrar ofta om det blev som det var tänkt? Jag ser ganska ofta kollegor från utlandet som gör tappra försök att backa till lastbryggor med sina trailers. Och då funderar jag på varför det är så viktigt att just den chauffören får ”YKB-utbilda” sig på till exempel sparsam körning. Vore det inte bättre om han fick lära sig att backa med släp?

Att backa rakt bakåt måste väl ändå vara viktigare än att kunna spara några droppar diesel? Den diesel som de eventuellt sparar när de kör på motorvägen slukas ju med råge upp i deras backningsövningar för att uttrycka det hela lite tragikomiskt.

Jag kan ju bara försöka föreställa mig hur den chauffören känner sig när det är snorhalt på vägen en vinter eller när något inträffat som göra att han måste krångla sig ur en uppkommen trafiksituation. Han vet ju uppenbarligen inte åt vilket håll han ska vrida ratten när han tvingas lägga i backväxeln!

Kanske hade det funnits större anledning att höja kraven för körkort istället för att lägga många timmar varje år på rena formaliteter?

Ibland tvivlar jag på att körkorten som ”kollegor” från öst har är äkta. Det är alltså en känsla jag har och jag har inga bevis för den tanken. Men inte kan det väl skilja så mycket på kraven för att få körkort mellan EU-länderna?

Så här inför EU-valet så undrar jag om det finns någon svensk politiker som skulle kunna tänka sig att lyfta frågan i Bryssel? Du kommer att få min röst i så fall!

Berne Johansson

Om artikeln

Publicerad: 2019-05-23 11:07
Kategori: Insändare
Taggar: Sparsam körning Trafiksäkerhet YKB Yrkeskunskap