Parkeringsböter har satts på dragbilen. Frågan är med vilken framgång de kommer att drivas in? Foto: Tommy Holl
Elin Karlander är stationsbefäl i Alingsås och ser rapporten när hon kommer till arbetet den 21 maj.
– Jag skickade en patrull dit för att undersöka dels hur den stod till och om vi kunde komma i kontakt med någon ägare, säger hon till Proffs.
Trots att ekipaget är registrerat i EU-landet Polen, får de ingen träff i registret via deras sökvägar och därmed heller ingen kontakt med någon ägare. Trailern är omärkt och tom.
– Den står så till att fordon måste över i mötande körfält för att passera och jag beslutar att vi ska göra en kortförflyttning till närmast lämpliga plats, säger hon.
Igår den 21 maj bärgas alltså ekipaget till en informationsplats på den aktuella vägen. Där har den också samlat på sig ett antal parkeringsböter. Vittnesuppgifter som kommit Proffs tillhanda säger att ekipaget har stått mitt på gatan ”i minst fyra dygn” innan det flyttades.
Varför fordonet övergivits kan ingen med säkerhet säga då ingen ägare hittats och ingen har ännu gjort anspråk på ekipaget.
– En teori är att det bogserats till platsen eftersom fordonets dragbult sitter kvar i fronten, men det är som sagt endast en teori, avrundar Elin Karlander.
Kolbarydsvägen ägs av Lerums kommun. Vi vill veta varför kommunen inte själva vidtagit åtgärder tidigare utan det istället blir polisen som får agera. Vi vill också veta vad som ska hända med ekipaget nu, om det ska tas i förvar och om den som gör anspråk på ekipaget också ska stå för hela notan.
– De som är ansvariga för hanteringen av ekipaget är inte på plats i eftermiddag, säger kvinna i kommunens växeln som ändå tar sig tid att försöka ta reda på mer fakta.
När hon återkommer, får vi veta att det beställts bortforsling av ekipaget till någon kommunal uppställningsplats och att det kan ta någon dag eller två.
Ekipaget är inte fastlåst vilket innebär att de som kan göra anspråk på ekipaget, kan transportera bort det utan att behöva göra rätt för sig.
Problemet med att inte alla EU:s medlemsländer öppnar sina fordonsregister för varandras kontrollerande myndigheter blir återigen uppenbart. Hade fordonet varit svenskt, hade denna situation sannolikt inte uppstått. I vart fall hade räkningarna för de två bärgningarna och parkeringsböterna hittat fram till någons adress i Sverige.