Trafikpolis Eva Nilsson ställer många frågor till den unge åkaren Wojciech Regulski som svarar på allihop. Han har dokumenten redo och för dessutom extra bok över vad han gör för att enkelt ha kontroll på överallt han varit.
Medan Nilsson går iväg för att gå igenom all information och för att kontrollera hans körtider, pratar Wojciech med oss och berättar att han har två ekipage som går i internationell trafik.
– Men det är inte lika bra ekonomi i körningarna längre, säger han. Idag används verkligt billiga förare både från länder inom EU och utifrån. Det försvårar att ta ut rätt pris för uppdragen, menar han.
Fallet med den rumänske chauffören som var anställd på Bring Trucking i Slovakien upprör honom. Ett ärende som nu ska avgöras av danskt rättsväsende.
– Hur kan ett så stort företag som Bring tillåta sig göra sådant, undrar han.
Det är inte bara Bring som gör liknande, säger han vidare. Att den genomsnittlige åkaren ska kunna konkurrera med stora, resursstarka företag som dessutom bedriver den typen av verksamhet, är i det närmaste omöjligt.
Han tar upp chaufförsbristen, men också att åkerier hela tiden tar in folk från billigare länder.
– Östeuropeiska åkerier tar nu in förare från ännu östligare länder som får så lite betalt att det drar ner lönerna för andra länders chaufförer, säger han. Allt förskjuts liksom mot väst och de dyrare ländernas åkerier får svårt att hitta inhemska förare då dessa ska ha rätt betalt.
Och så det här med utbildningarna och tillstånden.
– Det köps falska pass, falska YKB, ja, falska allt möjligt ju längre österifrån de kommer, säger han. Det är inte alls bra för trafiksäkerheten. Det är en farlig utveckling.
Wojciech Regulski är väl insatt i transportbranschens utveckling i Europa och han vill se att det tas krafttag mot fusket.
Det dricks dessutom alldeles för mycket, tycker han. Han har alkolås i båda sina fordon.
– Mina alkolås är kopplade till växellådan så att du kan starta motorn, men inte köra någonstans, säger han. När det är kallt måste motorn kunna startas för att ladda batterierna för att föraren inte ska frysa.
Han vill givetvis inte ha drickande chaufförer, men de åtgärder som vidtas mot detta, får inte innebära fara för föraren även om denne gjort ett dumt val.
Wojciech Regulski tycker inte heller om hur säkerheten utmed vägarna liksom det sanitära, har utvecklats. Att stå för natten i Stockholm, känns inte tryggt längre.
– Ännu värre är det i Göteborg för att inte tala om Malmö, säger han. All denna organiserade brottslighet som ingen verkar kunna stoppas.
Ju längre söderut i Sverige man kör, desto mer smuts och otrygghet på de ofta överbelamrade rastplatserna, tycker han.
Han vet i alla fall var han trivs bäst.
– Här uppe i norr finns det ännu plats, jag kan hitta en bra plats att sova på och ofta finns det en toalett. Jag tycker det är härligt att kunna parkera på en parkeringsficka mitt ute i skogen och ändå sova lugnt. Det enda som skulle kunna skrämma, är väl om det kommer en varg eller en björn, men det tillhör naturen, säger han och skrattar.
När trafikpolis Eva Nilsson kommer tillbaka med Wojciechs papper, är det med ett leende. Allt är i perfekt ordning och vi avslutar intervjun med en bild på de bägge innan Wojciech rullar vidare mot Norge.