Lena Nordgren är biodrivmedelsexpert på Sekab.
– Etanol dominerar världsmarknaden för hållbara drivmedel, men Sverige har halkat efter. Om vi ska nå målet en fossiloberoende fordonsflotta måste det alltid vara konkurrenskraftigt att tanka förnybara drivmedel, säger hon.
Produktionen av förnybar etanol ökade med 7,7 procent 2018 och uppgick till 112 miljarder liter. Det visar ny statistik från Renewable Energy Policy Network for the 21st Century, REN21.Statistiken bekräftar att etanol fortsätter att vara världens största biodrivmedel med 73,2 procent av världsmarknaden. På andra plats kommer biodiesel i form av FAME med 22,2 procent och på tredje plats HVO med 4,6 procent.
Lena Nordgren igen.
– I debatten om höga bränslepriser säger regeringen att lösningen är att minska vårt beroende av fossila bränslen. Vi håller med, och för det krävs långsiktiga skattelättnader av höginblandade biodrivmedel och incitament för att producera större volymer drivmedel från skogsrester.
Sekab producerar drivmedlet ED95, som till 95 procent består av etanol och används i lastbilar och bussar med anpassade motorer. Det innebär att ED95 ger en garanterad övergång till hållbara transporter då lastbilen alltid tankar förnybart.
Den mest klimateffektiva etanol som finns i dag är framställd på restprodukter från skogen. ED95 med skogsetanol ger 90 procent lägre klimatpåverkande utsläpp än fossil diesel.