Foto: Roger Ogemar Foto: Roger Ogemar

Förfalskat förartillstånd tålde inte ens vatten

Idag har NTG och Postnord svarat på frågor rörande den bulgariska dragbilen med dansk trailer som klampades då föraren anhölls för brukande av falsk urkund. Samarbetet med åkeriet sades igår upp med omedelbar verkan.

Igår berättade vi att Västerås yrkestrafikgrupp haft fullt upp på kontrollplats Karleby den 19 juni. Då kunde vi inte berätta mycket om den bulgariska dragbilen som klampades när föraren anhölls för brukande av falsk urkund. Nu har inblandade kommit tillbaka till oss.

Ekipaget hade last ombord med
Åbo som slutdestination med leverans innan Midsommar. Den makedonske föraren visade upp handlingarna polisen efterfrågade, däribland det för honom som tredjelandsförare nödvändiga förartillståndet.
– Handlingarna var korrekta, men när vi tittade på förartillståndet, jämförde det med passet och med tiden föraren varit anställd på åkeriet, fallerade det, säger bilinspektör Roger Ogemar.

Färgen på förartillståndets papperstämde inte och var av fel kvalitet, hologrammet var påklistrat och hänvisningsförordningen på baksidan var inte ändrad.
– Tillståndet var utskrivet ett helt år innan förarens pass tillverkades, men ändå stod passnumret på förartillståndet. Dessutom hade föraren inte varit anställd på åkeriet i mer än tre månader. Det är inte lätt att tänka på allt när man ska fuska, konstaterar Ogemar.

Till råga på allt var förfalskningen så dåligt gjord, att färgen på förartillståndet löstes upp av sommarregnet.

Dragbilen klampades och
föraren anhåll, men är det endast föraren som ligger bakom detta? Snabbutredningen visade att när föraren blev anställd, fick han lämna en mängd uppgifter till åkeriet som sedan gav honom det aktuella dokumentet med besked på att visa upp det vid poliskontroller.

Föraren sade att han inte förstod vad som stod på pappret.
– Det var skrivet med kyrilliska bokstäver varför föraren gjorde som han blivit tillsagd muntligen, säger Ogemar. Det blev verkligen fel.

Dagen efter förhöret släpptesföraren för hemresa till Makedonien. En annan dragbil skulle skickas för den fortsatta transporten då de uppgav sig ha fått hotelser om godset inte ankom innan Midsommar.

Jesper E. Petersen är Group CEO på NTG i Danmark. Han bekräftar att de fått transportuppdraget av Postnord. På kvällen den 19 ringde åkeriet och sade att om poliskontrollen drog ut på tiden, skulle ekipaget inte hinna med färjan. Därför skickade NTG en ny dragbil på torsdagen.

Först sent under gårdagen kunde de få exakt information av Polisen om vad saken gällde och tog därefter kontakt med åkeriet som inte ser det som självklart att de är ansvariga för det falska förartillståndet.
– Vi har gjort klart för dem att de brutit mot vår code of conduct i vilken vi har nolltolerans för avvikelser. Det spelar ingen roll vem som gjort vad på åkeriet. Har de inte kontroll och bryter mot ingångna avtal kan vi inte använda dem, säger E. Petersen.

NTG avbröt igår samarbetet med åkeriet som haft fyra fordon hos dem. De tre andra dragarna har kallats in att per omgående ställa av sina trailers. Att hot uttalats stämmer inte.
– Endast åkeriet har direktkontakt med chaufförerna. Att Postnord eller NTG ska ha hotat åkeriet dementerar vi kraftfullt, avrundar Jesper E. Petersen.

Postnord informerades på torsdag morgon den 20 juni av NTGsom de köpt transporten av. De har haft en dialog med dem om det inträffade och eftersom deras underleverantör inte har följt koden för leverantörer, har NTG avslutat samarbetet med leverantören omedelbart. I det stora hela har Postnord ett bra samarbete med NTG.

Det är naturligtvis inte bra att sådant här alls inträffar, säger Postnord och de välkomnar att Polisen gör kontroller.
– Transportmarknaden är som vi alla vet, hårt konkurrensutsatt och villkoren ska vara lika för alla aktörer för att den ska fungera. Ansvaret för det måste vi som verkar där ta gemensamt, avrundar Postnord.

 

Om artikeln

Publicerad: 2019-06-25 16:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Förartillstånd Förfalskning Klampning NTG PostNord Transportfusket Yrkestrafikgruppen