Historierna upprepar sig gång på gång, så även nu då det inleds med att vägavgiften inte betalats vilket genast renderade i 3 000 kronor i böter för chauffören.
Föraren hävdade sedan att han tagit över fordonet i Göteborg för två dagar sedan och kan därför endast visa upp diagramblad för två dygn. Fordonet var gammalt nog för att vara godkänt med analog skrivare.
Föraren hade hämtat trailern i Göteborgs hamn för leverans i Stockholm.
– Vi efterfrågade en inkommande handling för att vidimera transportens status, säger bilinspektör Roger Ogemar. Detta kunde han inte åstadkomma eftersom han nyligen tagit över fordonet.
Efter en stund kom föraren ändå in med en handskriven, internationell fraktsedel på en transport som hämtats i Vimmerby och levererats i Kastrup, Danmark, den 23 juli.
– Sedan uppgav föraren att han hade åkt tom in i Sverige, där bilen normalt kör kombitrafik från Göteborg och att han visste att en nationell transport kunde få utföras lagligen, säger Ogemar.
Åkeriet kontaktades för att informeras om att tre dagar hade passerats och att detta var att betrakta som en otillåten cabotagetransport.
– Att det då gått mer än tre dagar sedan tom inpassering, tyckte åkeriet vi skulle bortse ifrån då de hävdade att fordonet stått på verkstad i fyra dagar och därigenom inte kunnat utnyttjas under de första tre dagarna, berättar Ogemar.
I sin iver att försöka släta över det hela, skickades en maskinskriven fraktsedel på mejl.
– De hade kanske för bråttom eftersom dokumenten de mejlade hänvisade till den handskrivna fraktsedeln föraren visade upp för oss innan. Dokumenten hade samma order- och referensnummer, säger Ogemar. Men denna gång var fraktsedeln mottagningskvitterad med stämpel den 23/7 – i Malmö.
Åkeriet informerades om att de nu hade satt sig själva i klistret och det beslutades om en sanktionsavgift på 40 000 kronor för otillåtet cabotage. När åkeriet inte kunde betala omedelbart, klampades ekipaget.
Dagen efter betalades sanktionsavgiften, och dragbilen släpptes iväg från platsen, men fick inte ta med sig trailern.
– Åkeriet blev besviket när de inte fick fortsätta med godset på trailern och sade att om de förstått det, hade de aldrig betalat avgiften, säger Ogemar.
Han tycker avslutningsvis att det är en något märklig inställning till reglerna när man medvetet fuskar med dokumentationen i frakthandlingarna. Det kan alltså vara bra att känna till reglerna, åtminstone om man ska frisera fraktsedlar för hand i efterhand.
Foto: Roger Ogemar