Problemen inom transportindustrin är global både vad gäller chaufförsbristen och att förare pressas. I Australien är facket, Transport Workers Union, TWU, på krigsstigen och drivande i protesterna som ägde rum i mars i år då runt 200 lastbilar passerade över Harbour Bridge i Sydney och tog upp samtliga körfält i båda riktningarna innan de gav sig in mot centrum.
Även i Melbourne, Brisbane, Perth och Adelaide genomfördes stora protester, skriver TWU.
De protesterade mot bristen på säkerhet och rättvisa inom transportbranschen och bara månaden innan protesterna, hade 27 personer dödats i lastbilsolyckor. Nio av dem var lastbilschaufförer.
När regeringen för tre år sedan fattade olika beslut som minskade trafiksäkerheten, har 535 personer dött i lastbilsolyckor, varav 115 lastbilsförare. Chaufförerna kräver ett slut på den fatala press de arbetar under som tvingar dem att arbeta många timmar, köra för fort och hoppa över lagstadgade vilotider, vilket medfört risker för säkerheten på vägarna.
TWU:s nationella sekreterare Michael Kaine säger att konvojen handlar om att skicka ett meddelande till regeringen.
– Vi vill att de onödiga dödsfallen, skadorna, lönedumpingen och förlusterna i branschen ska upphöra och vi har en plan för det som vi vill ska genomföras, säger han. Vi kräver att regler ska höja normer och ta itu med problemen i vår bransch.
De vill också att ekonomiskt starka återförsäljare, tillverkare och oljebolag betalar sin del för att säkerställa att deras gods transporteras säkert.
Målet är att få ett slut på de onödiga lastbilsolyckorna.
– Ingen lastbil ska vara på vägen med defekta bromsar, med dåliga däck eller dåligt säkrad last, säger Kaine vidare.
Han pekar åter på hastighetsöverträdelserna och brott mot kör- och vilotiderna och säger att ingen ska behöva dö på grund av att företagets vinst anses viktigare än att betala rätt priser för transporterna och rätt lön till förarna.
Chauffören Tony Matthews sade att det är lätt att räkna ut att om förare inte får rätt betalt, kan de inte hålla ordning på fordonen och hålla sina raster.
– Det är därför det är brådskande att få till förändringar för att få ökad säkerhet på vägarna för förare, säger han.
Konvojerna ska följas av att en arbetsgrupp ska skapa en plattform för att därifrån driva politiska frågor som adresserar de många konkurserna i branschen, de låga lönerna och höga dödstantalet genom att hålla stora tillverkare och återförsäljare i toppen ansvariga. I Sverige kallar vi det för ”beställaransvar”.
Arkivbild