Måndagen den 27 maj stoppades ett ekipage på riksväg 68 i Fagersta. Det blev både ett otillåtet cabotage samt teknisk klampning då fordonet hade fel färdskrivare. Verkstaden vill inte sätta in en begagnad, digital skrivare med osäker bakgrund varför ekipaget åter klampades i Västerås.
På tisdagskvällen ringde åkeriets representant.
– En biltransport skulle anlända under natten för att köra dragaren till Bulgarien för att få monterat en ny färdskrivare, säger bilinspektör Roger Ogemar i Västerås.
Någon nattlastning blev det inte utan de fick vänta tills torsdag morgon klockan 07.00.
På morgonen stod en biltransport på plats, men endast den ursprunglige föraren var där och sade att kollegor kommit med den, men därefter åkt med en annan lastbil för att lossa den. Herrarna skulle återkomma vid elvatiden.
Åkeriet lovade att skicka en svensk dragbil, men ekipaget är bulgariskt. Skicket är så dåligt att Ogemar befarar att det kan bli ett körförbud. När en internationell slagning via Polisens Nationella operativa avdelning, NOA mot Bulgarien görs, får man träff på de bulgariska registreringsnumren och därmed chassinumren.
– De är alltså registrerade i Bulgarien, säger Ogemar.
Men i det svenska vägtrafikregistret visade chassinumren att fordonen också har svenska registreringsnummer.
– Båda var svenska, avställda fordon med inträdda körförbud på grund av utgångna förelägganden sedan länge tillbaka, varav trailern inte såg ut att ha några fungerande bromsar, säger Roger Ogemar.
Om fordonen har sålts och registreringen inte är klar, får de inte användas och med körförbud måste de dessutom besiktigas.
– Utan tillgång till fysiskt besiktningsprotokoll, kunde vi inte se om de besiktigats i ett annat land, säger han.
För att göra en ingående teknisk undersökning behövdes nycklarna till fordonet, men förarna dök inte upp klockan elva utan skulle istället återkomma nästa dag.
– Om de försöker ”trötta ut oss”, går det inte så lätt, säger Ogemar.
Bilinspektörerna Tommy Roos och Jonas Nordin ordnade med skjuts så att föraren kunde inhandla proviant.
På fredagen åkte Roger Ogemar tillbaka till den klampade dragaren och finner då att biltransporten har försvunnit och nu är även den första föraren borta.
– På en lapp med ett telefonnummer uppmanade han oss att ringa, säger Ogemar.
När de till sist nådde föraren, fanns denne hos en bekant i Västerås.
– Han brydde sig inte om lastbilen längre och att någon från företaget skulle kontakta mig när de vill att vi ska låsa upp. Han hade ingen aning om när, kanske imorgon. Man tar sig för pannan, avrundar bilinspektör Roger Ogemar.
Just nu står den klampade dragbilen övergiven på kommunens mark utan vidare besked.