Det började med sporadiska kontroller av såväl tunga som lätta lastbilar, men när de vinkade in ett finskregistrerat ekipage, blev det nytt fokus.
Den finska föraren fick böter för ett flertal ADR-brister samt en sanktionsavgift för flera kör- och vilotidsöverträdelser. Slutsumman landade på 8 500 kronor.
– Föraren har en inställning till transporter som gör en mörkrädd, säger bilinspektör Roger Ogemar.
Föraren angav som ursäkt för överträdelserna att det är svårt att hålla sig till de snäva regler som reglerar transportbranschen. Böter och sanktionsavgift betalades på plats.
Sedan såg de ett vinglande 3,5-tonsekipage som de tog in för kontroll. Lasten bestod av jordgubbar och det svenskregistrerade fordonet kördes av en förare från sydligare breddgrader.
– Mannen testar positivt för drograttfylla då han använder starka, smärtstillande tabletter, säger Ogemar.
Det blev rapport om drograttfylla och körkortsomhändertagande på plats.
Det var andra gången föraren rapporterades för drograttfylla eftersom han tidigare stoppats i ett annat polisområde. Hade han några förklaringar till sitt beteende?
– Förra gången angav han att han hade ont i käkarna, men denna gång tog han tabletterna för sömnsvårigheter, säger Ogemar.
Samtidigt som detta utspelade sig, togs ett bulgarienregistrerat ekipage med dansk trailer in som sedan klampades. Föraren var makedonsk och ekipaget går mellan Sverige och Finland. Ärendet innehåller såväl kyrillisk text som falska dokument, men då vi inte är färdiga med efterfrågningarna kring turerna i ärendet, återkommer vi så snart parterna kontaktats och det retts ut vilka roller de inblandade har haft i transporten.
Under arbetet med sistnämnda ekipage, ringde åkeriägaren till den långtidsklampade dragaren i Västerås som måste installera rätt typ av färdskrivare och som nu blivit en följetong, upp.
– Den här gången säger han att på måndag eller tisdag efter Midsommar ska han själv komma med en specialtrailer från Göteborg för att hämta dragaren, säger Ogemar.
Under de tre veckor dragaren stått klampad, har det gjorts två misslyckade försök att transportera hem fordonet.
– Det ska bli spännande att kontrollera ekipaget han kommer med, det vill säga om det alls kommer, avrundar Roger Ogemar.
Här finner du bakgrunden till varför dragbilen fortfarande står kvar.