Scania konkurrerade med otaliga spelanläggningar på mässan. Foto: Tommy Paremo
Kampanjen besökte den gångna helgen världens största digitala festival och LAN-party, Dreamhack på Elmia i Jönköping.
– Det är inte så konstigt. Många har en förlegad bild av yrket. Idag är ju fordonen uppkopplade och arbetet handlar mycket om att vara problemlösare och gilla att träffa människor, säger Jennifer Erdtman, kommunikationschef på Scania Sverige
På Dreamhack i Jönköping ställde Scania ut i tillsammans med lokala Scaniaåterförsäljaren Atteviks, som placerat ut en bil som besökarna kunde klättra runt i, vilket tilltalande många av de yngsta.
– Det har varit fler besök än väntat. Väldigt många är naturligtvis för unga för körkort, än mindre mogna att köra tunga fordon, men jag är övertygad om att vi kan väcka tankar hos dem om ett framtida yrke som chaufför eller servicemekaniker, säger Jonas Södergård, säljare hos Atteviks.
Han har konstaterat att de flesta unga är imponerade över utrustningen i förarhytten och intresserade av de digitala lösningarna.
– Jag trodde faktiskt inte att det skulle bli så här. Det är ju riktigt kul, säger Jonas.
Hans Strömberg, PR- och kommunikation hos Scania Sverige, tillägger att man inom Scania måste anpassa sig för att kunna locka de unga till de yrken man erbjuder.
Hans uttrycker samtidigt en viss förvåning över åldersfördelning på mässan Dreamhack, som till det yttre hade en väldigt ungdomlig utformning.
– Åldrarna här är väldigt blandade från senior till väldigt unga så att medelåldern är så hög som 27 år.
På sin resa runt i Sverige, som kallas The Big Mission, har man med en specialutrustad trailer med olika rum där besökarna utmanas att knäcka en kod.
– Här blir utmaningarna svårare och är något som påminner om yrkets vardagliga utmaningar, berättar Hans Strömberg.
När man väl klarat den första utmaningen får man gå in i ett annat rum för att ge sig på ytterligare en utmaning, för att till slut kunna öppna ett skåp där man kan vinna fina priser.
Utmaningen finns också på internet där man också kan söka jobb hos Scania och på söndagen i Jönköping hade de haft 180 567 sidvisningar, 8 565 skarpa jobbansökningar och själva utmaningen på thebigmission.se hade aktiverats 52 000 gånger.
– Och vi har lång väg kvar innan den avslutats, tillägger Hans.
Han påpekar samtidigt att satsningen inte enbart består av den specialbyggda trailern.
– Nej, det innebär också riksomfattande annonser i städer, på tåg, i tunnelbana. Samtidigt fortsätter turnén för att finnas på plats vid olika event under sommar- och motorfestivaler som till exempel Big Power Meet och Storsjöyran.
Den ska också visas på Scanias serviceanläggningar och på gymnasieskolor och andra skolor.
– Fakta är att branschen behöver fler servicetekniker (mekaniker) och här vill vi vill ge en rättvis bild av yrket innebär. Det handlar ofta om att vara problemlösare. Inte minst vill vi berätta om digitaliseringen som sker, där datorn är ett självklart hjälpmedel när fordonen kommer in.
En annan sak som Scania har identifierat är att föräldrar ofta tror att man inte kan gå vidare för att ”göra karriär”, och därmed avråder man sina barn.
– Men det stämmer inte heller, inom yrkesområdet finns det flera olika tjänster, verkmästare, säljare, serviceansvarig, vd m.m. och inom Scaniakoncernen finns ännu fler yrken, och länder där man kan jobba, avslutar Hans Strömberg.
Löser man uppgiften på mindre än tre minuter kan man vinna fina priser. Hans Strömberg på Scania visar hur det kan gå till… Foto: Tommy Paremo