Green Truck Award 2019 är ett tyskt jämförande test som sponsras av de ansedda branschtidningarna VerkehrsRundschau och Trucker, där fokus är på lägsta bränsleförbrukningen. Totalt deltog tretton fordon av olika tillverkare i tävlingen.
Scania R 450 fick den lägsta genomsnittliga bränsleförbrukningen på 23,25 liter diesel per 100 kilometer, de lägsta utsläppen av växthusgaser (CO2e) på 738 gram per kilometer och den högsta genomsnittliga hastigheten på 80,42 km/h på samma 353 kilometer långa vägsträcka.
Alexander Vlaskamp, Head of Scania Trucks:
– Låg bränsleförbrukning med alla olika drivmedel, är en avgörande fråga för både Scania och våra kunder. Genom att minska bränsleförbrukningen påverkar vi både CO2-utsläppen och driftskostnaderna för kunderna. Således går hållbarhet och lönsamhet hand i hand, säger han.
Jennifer Erdtman, kommunikationschef på Scania Sverige:
– Låg bränsleförbrukning med alla olika drivmedel, är en avgörande fråga för både Scania och våra kunder. Genom att minska bränsleförbrukningen påverkar vi både CO2-utsläppen och driftskostnaderna för kunderna. Således går hållbarhet och lönsamhet hand i hand, säger hon.
Ännu en Scanialastbil, Scania G 410, blev trea i miljörankingen med en genomsnittlig förbrukning på 24.02 liter diesel per 100 kilometer och utsläpp av växthusgaser (CO2e) på 762 gram per kilometer.
Miljöpriset går alltså till Scania för tredje gången i rad.
– Ett vinnande koncept, som säkert vissa konkurrenter kommer att försöka bryta 2020, skriver VerkehrsRundschau.