Bilinspektör Krister Nilsson samtalar med den ukrainske chauffören, som verkar förstå anledningen till varför transporten hindrades från fortsatt färd. Bilinspektör Krister Nilsson samtalar med den ukrainske chauffören, som verkar förstå anledningen till varför transporten hindrades från fortsatt färd.

Svettig dag för ukrainsk förare med 18 ton dåligt säkrade betongpelare

Bilinspektören tyckte att lasten på det polska trailerekipaget såg ut att vara undermåligt säkrad och väljer att ta det med sig in på kontrollplatsen vid Långeberga för att ta sig en närmare titt på transporten. Hans första intryck visade sig stämma och det blev därmed en svettig dag för chauffören.
Chauffören har ett styvt arbete framför sig för att flytta runt godset och tillverka en förstängning som håller måttet enligt lagboken.
Chauffören har ett styvt arbete framför sig för att flytta runt godset och tillverka en förstängning som håller måttet enligt lagboken.

Bilinspektör Krister Nilsson har egentligen gått i pension. Men eftersom Polismyndigheten inte har lyckats med att vare sig förutse – eller fylla – den lucka som uppstod när både han och hans övriga bilinspektörskollegor slutat, jobbar han ”timmar” på myndigheten. I annat fall hade antalet bilinspektörer i Helsingborg varit – noll(!) fram till senhösten/vintern.

Till den ukrainske chaufförens förtret jobbade Krister Nilsson just idag när han skulle passera staden på väg mot destinationen i Göteborg.

På trailern ligger sex stycken betongbalkar. Och lastsäkringen var inte alls enligt skolboken, konstaterar både Nilsson och hans kollega, trafikpolis Richard Karlsson.
– Det är inte förstängt vare sig i sida eller framåt, förklarar Karlsson som i övrigt inte handhar ärendet.

Förseelsen kostade föraren 1 500 kronor. Billigt kan tyckas med tanke på vad som skulle kunna ha hänt om godset av någon anledning rullade av trailern.


Böterna kan naturligtvis
innebära ett ekonomiskt avbräck för föraren, däremot var det inte fritt fram att köra vidare efter att ha betalat.
– Nej, han måste bygga förstängningar och surra godset enligt bestämmelserna, säger Karlsson.

Balkar som väger i genomsnitt 3 ton styck flyttar man så klart inte med sina bara händer och föraren har därför inget annat val än att låta åkeriet beställa fram en kranbil. Och eventuellt även ytterligare en trailer på grund av balkarnas beskaffenhet. Sannolikt kommer ekipaget att lotsas av polisen, i låg hastighet, till en omlastningsterminal i staden för att underlätta arbetet för chauffören.

Lastsäkring får man lära sig bland annat under sin YKB-utbildning. Har föraren YKB?
– Ja det har han. Jag fick intrycket av att han också var helt införstådd med varför vi inte låter honom köra vidare.

I Helsingborg lyser just nu solen för fullt och det är cirka 26 grader varmt – i skuggan. Den ukrainske föraren har en svettig dag och kanske även en lika jobbig morgondag framför sig.
– Det kan nog mycket väl bli så att vi klampar ekipaget om han inte lyckas få till en godkänd lastsäkring under dagen, oavsett om han gör jobbet här eller på en terminal, avslutar Richard Karlsson.

Om artikeln

Publicerad: 2019-06-19 12:27
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Helsingborg Lastsäkring Trafikpolisen Trafiksäkerhet Transportfusket