Farid Umeflod, gruppchef vid trafikpolisen i Helsingborg. Foto: Göran Rosengren, arkiv Farid Umeflod, gruppchef vid trafikpolisen i Helsingborg. Foto: Göran Rosengren, arkiv

Trafikpolisen berömmer trafikanter efter olycka på E6

”Att bilda räddningsgata hjälper oss att snabbt komma fram”

Under onsdagen tog trafikpolisen i Helsingborg återigen ett grepp om de så kallade ”lättlastarna” för att kontrollera fordonsvikterna. Flera av fordonen som rullade upp på vågen hade överlaster och rapporterades därför. Insatsen fick dock ett abrupt avbrott när en trafikolycka inträffade någon kilometer söder om kontrollplatsen.

Polisens verksamhet är som bekant händelsestyrd. Planen som trafikpolisen hade under onsdagen var att göra en insats mot överlastade 3,5-tonslastbilar för att kontrollera eventuella överlaster. Men under ett par timmar fick man avbryta kontrollen.
– Det inträffade en trafikolycka på E6 vid Helsingborgs södra infart som tog våra resurser i anspråk, förklarar Farid Umeflod, gruppchef vid trafikpolisen i Helsingborg.

Olyckan innebar att kontrollplatsen vid Långeberga dränerades på poliser och även om Farids planer därmed grusades, är han ändå positiv till det han fick uppleva när han assisterade vid olycksplatsen.
– Jag vill ge en eloge till trafikanterna som fastnade i de köer som uppstod. De bildade en räddningsgata som gjorde att både räddningstjänst, polis och bärgare snabbt kunde ta sig fram. Lyckligtvis blev ingen allvarligt skadad i olyckan, mig veterligen.


Farid Umeflod tror att
Polisens kampanjer i sociala medier har bidragit till den positiva utvecklingen.
– För bara några år sedan var det väldigt ovanligt att folk flyttade på sig. Nu går man föredömligt ut mot mitträcke och vägren, med några få undantag, konstaterar han.

Efter knappt två timmars arbete på olycksplatsen kunde kontrollinsatsen återupptas. Det var en blandad kompott fordon som stoppades, både yrkestrafik och privatpersoner. De sistnämnda inte sällan i lätta hyrlastbilar som man lastat lite väl tungt.
– Även om man fick lära sig om tjänstevikter och maxlast på körskolan så tycks många ha tappat den kunskapen.

Farid funderar på om kanske biluthyrarna kunde hjälpa till genom att påminna om den maximalt tillåtna lastvikten i fordonen de hyr ut.
– Det är givetvis förarens ansvar, men eftersom överlast ofta slutar med böter och i värsta fall omhändertaget körkort så vore det kanske en god sak att informera hyrestagaren, menar han.


Förutom 3,5-tonslastbilar
kontrollerades även den tyngre trafiken.
– Bilinspektören på plats, Krister Nilsson, kunde konstatera en hel del fordonsbrister som till exempel allvarliga bromsfel. Spruckna bromsskivor och vatten i tryckluftstankarna, bland annat, säger Farid Umeflod.

Sommarsemestrarna närmar sig som bekant. Hur ser er verksamhet ut under kommande veckor?
– Vi har personal ute hela sommaren som jobbar med vår linjeverksamhet, avrundar Farid Umeflod.

Bohaget fick förvisso plats i den lilla hyrlastbilen. Däremot hade föraren inte så bra koll på vad fordonet fick lov att väga, vilket slutade med att en stor mängd flyttgods fick lastas av på kontrollplatsen.
Bohaget fick förvisso plats i den lilla hyrlastbilen. Däremot hade föraren inte så bra koll på vad fordonet fick lov att väga, vilket slutade med att en stor mängd flyttgods fick lastas av på kontrollplatsen.

Om artikeln

Publicerad: 2019-06-13 13:21
Kategori: Nyheter
Taggar: Helsingborg Överlast Räddningsgata Trafikolycka Trafikpolisen