Anna Wrige Berling, Volvo Lastvagnars nyutnämnda Trafik- och produktsäkerhetschef.
– Detta är helt klart ett slöseri med liv. All dokumentation visar att det skulle vara så många färre olycksoffer om alla förare använde sina säkerhetsbälten, säger hon.
1959 utvecklade Volvos ingenjör Nils Bohlin det moderna trepunktsbältet. Även fast det fanns ett patent på designen, beslöt sig Volvo att patentet skulle få vara öppet och tillgängligt för alla fordonstillverkare att använda fritt. Detta beslut, som var rätt okonventionellt, gjordes för det allmännas bästa, för att försäkra sig om att alla, oavsett om de körde en Volvo eller inte, skulle kunna vara säkrare i trafiken.
Detta beslut visade sig vara till stor fördel överallt i världen.
– Det finns inget säkerhetssystem som ens kommer i närheten av säkerhetsbältet när det gäller att rädda liv, och trepunktsbältet har skyddat fler människor i trafiken än någon annan säkerhetsuppfinning, säger Anna Wrige Berling.
I många delar av världen är användandet av säkerhetsbältet för tunga fordon tyvärr fortfarande långt från heltäckande.
– Volvo Lastvagnars säkerhetsrapport för 2017 visade att hälften av alla lastbilschaufförer som dödats i trafikolyckor hade överlevt om de hade burit sina säkerhetsbälten, förklarar Anna Wrige Berling.
Så vad är anledningarna att det inte används? En del lastbilschaufförer tror felaktigt att det inte finns något behov av ett säkerhetsbälte i en lastbil, på grund av fordonets storlek.
– De fakta som finns är otvetydiga; att använda säkerhetsbältet är mycket viktigt, även i lastbilar. Till exempel vid vältolyckor kan bältet hjälpa till att skydda föraren från att bli klämd mellan lastbilen och marken, fortsätter Anna Wrige Berling.
Volvo Lastvagnars vision är att inga Volvolastbilar ska vara inblandade i trafikolyckor och menar att lastbilstillverkare, trafikmyndigheter, planerare av infrastruktur, andra experter och chaufförer runtom i världen måste arbeta tillsammans för att nå en säkrare trafikmiljö.
Anna Wrige Berling avrundar.
– Vi delar vår trafiksäkerhetsforskning brett och har erbjudit vår kunskap och expertis till universitet, forskningslaboratorier och samarbetspartners. Varhelst säkerhet diskuteras, vill vi vara med och bidra. Detta hjälper oss att lära oss ännu mer om säkerhetsfrågor, möjliga lösningar och hur vi ska designa framtidens lastbilar.