Foto: Daimler Trucks
Prototyperna är baserade på redan befintliga system i den nya Mercedes-Benz Actros. Simulatorn är placerad på baktill på en Mercedes-Benz V-klass. Feed-back från testerna används till vidareutvecklingsarbetet på Daimler Trucks.
Daimler Truck-teamet som är ute, kommer att stanna vid lastbilsstopp utmed de större vägarna i Stuttgartområdet under juli för att nå så många förare som möjligt.
Simulatorn gör det möjligt för Daimlers experter att möta förarna i den normala arbetsmiljön vilket garanterar mer pålitliga testresultat samt att man hinner genomföra fler tester då de kommer i kontakt med fler förare på kortare tid. Simulatorn använder avancerad, virtuell reality-teknik med 3D-modeller och mätsensorer.
Dr. Christian Ballarin, chef för Daimler Trucks avancerad teknik för aktiv säkerhet.
– Återkopplingen från de initiala testerna med förarna är mycket positiv, säger han. Förarna uppskattar att vi involverar dem i vidareutvecklingen av de operativa system de använder i sitt dagliga arbete.
En stor fördel med det mobila testlaboratoriet är att Daimler Trucks kommer ut till förarna istället för tvärtom, fortsätter Ballarin.
– Att utföra tester med förarna i deras normala miljö gör återkopplingen mer verklighetsbaserad vilket är en stor fördel för vårt utvecklingsarbete, säger han.
Under testerna använder förarna virtual reality 3D-glasögon med vilka de ser den digitala bilden av interiören av hytten i en körsituation. Dessutom håller förarna fysiskt i lastbilens multifunktionsratten. Ratten och 3D-simulatorn är sammanlänkade.
Under den nya testseriens första steg undersöker experterna huvudsakligen användarvänligheten för menynavigering med framtida skärmar i hytten, men även förarnas acceptans av de nya apparna.
Foto: Daimler Trucks