Trafikpolisen i Göteborg stoppar tidigt under förmiddag idag den 31 juli, ett trailerekipage på E20 vid Alingsås. Åkeriet är bulgariskt. Det blir både ett otillåtet cabotage och byte av chaufför.
– Chauffören är makedonsk och som tredjelandsförare måste han ha ett förartillstånd för att få köra i EU. Det hade han inte, konstaterar trafikpolis Kjell Andersson.
Chauffören säger själv att han hoppat in för en kollega på det aktuella åkeriet. Följderna av detta inhopp var inte uppskattade av speditören.
Föraren hävdar att han kör kombitrafik och har hämtat trailern i Göteborgs Hamn, men dokumenten han visar upp styrker inte kombitrafik.
Han visar ett CMR där det står att godset är lastat i Belgien för transport till en mottagare i Danmark.
– När vi stoppar honom är han på väg till Skövde med godset som enligt CMR:et alltså skulle lossas i Danmark, säger Andersson.
Andersson upplever att just kombitransporter kringgärdas av bristande dokumentation vilket inte sällan leder till att de istället betraktas som otillåtna cabotage.
Under eftermiddagen betalar ett företag i Makedonien sanktionsavgiften. Chauffören omhändertas och körs till gränspolisen där han förmodligen får vänta tills han avvisas.
Beslut om avvisning brukar följas av ett förbud om återresa till Sverige på två år.