Trafikpolis Sören Johansson skriver ut böter till föraren av den överlastade skåpbilen. Foto: Heidi Bodensjö
3,5-tonsfordonen, lättlastarna, fortsätter att leverera överlaster i en vad som tycks aldrig sinande ström. Under tiden vi var där, blev det ett antal överlaster och en ADR-transport framförd av en förare som inte verkade ha riktigt bra koll på ADR och inte heller förstod skyltarna för omkörningsförbudet på motorvägen.
Trafikpolis Anders Löfqvist tog in en svenskregistrerad lättlastare. Både föraren och passageraren var utländska medborgare bosatta utanför Sverige. Kommunikationen haltade, men det visade sig att det var ett flyttlass som skulle till Estland.
Fordonet vägde in på 4 469 kilo och därmed tog allt en ny vändning.
Detta ekipage hade 113 procents överlast. 20 procents överlast och mer, betyder att man måste lasta av och korrigera vikten. 100 procents överlast och uppåt, innebär att körkortet omhändertas på plats, men normalt får föraren en skriftlig 48 timmars respit med sig av polisen. Detta för att ha en möjlighet att ta sig hem eller till annan lämpligare plats.
Det tog en stund innan de båda männen förstod allvaret i situationen och att det inte gick att beveka Löfqvist. Böterna på 4 000 kronor måste betalas på plats, något som ställde till det för dem. De fick besked på att det är ett problem de fick lösa eftersom de inte fick köra någonstans innan det är betalt. Dessutom skulle lastvikten korrigeras.
Trafikpolis Sören Johansson kom in med en svenskregistrerad skåpbil som såg tung ut. Fordonet var lastat med allehanda matprodukter och vägde 3960 kilo. Därmed blev det 460 kilo för mycket. Det renderade i 2 500 kronor i böter och korrigering av vikten på plats.
Även här förelåg språkförbistring och det var många känslor inblandade då det skulle bli svårt att ordna med extra transport. Att ställa av gods obevakat är även på en kontrollplats förenat med stöldrisk har andra tidigare fått erfara.
När vi lämnar platsen står det en överlastad personbil med släp och två överlastade lättlastare på platsen. Alla tre väntar på hjälp med att ta över last. Det var varmt på många sätt.
Foto Heidi Bodensjö