Underbemanning och semestertider till trots, fortsätter yrkestrafikgruppen att arbeta oförtrutet. Den 16 juli har de kommit upp i 1 miljon kronor i sanktionsavgifter och redan dagen efter, den 17 juli, passerar de den summan med ytterligare 40 000 kronor när det 26:e otillåtna cabotaget påträffas.
Det är en estländsk dragbil ägd av ett estländskt åkeri och släpet är svenskt. Chauffören är lettisk och transporten, en ADR-transport, utförs för ett franskt företag. Den är på väg från Västerås till Frövi.
Föraren berättar att han kom in till Sverige tom söndagen den 14 juli och körde till Göteborg för att koppla den första trailern.
– Med den gör han fyra leveranser innan han ställer av den för att hämta ännu en trailer i Göteborg, säger bilinspektör Jonas Nordin.
Med den andra trailern gör han sex leveranser och är på väg mot den sjunde när han stoppas av Västeråsgruppen.
Åkeriet vill inte kännas vid något otillåtet cabotage och kommer med olika förklaringar.
– De säger att han är i Norge ibland, säger Nordin. Någon fraktsedel från en sådan inkommande transport kan föraren emellertid inte uppvisa, men åkeriet sade de skulle leta upp den.
Nu hjälper en sådan fraktsedel föga eftersom antalet utförda transporter redan överskridits, konstaterar Nordin och tillägger att föraren dessutom inte bekräftar det åkeriet påstår. Det går inte heller att räkna detta som en transport eftersom det är flera olika avsändare på godset som funnits och som finns kvar på trailern.
Föraren fick 1200 kr i böter som var ADR-relaterade och fordonet klampas.
Den 18 juli kom sanktionsavgiften in. Vi kontaktade då Scanroad och personen som svarade bekräftade att de hade lagt ut pengarna, men några fler frågor ville han inte svara på utan hänvisade oss till företagets vd som tyvärr inte var på plats.
Något telefonnummer till vd:n fick vi inte, men väl en mejladress dit vi mejlade frågorna. Några svar får vi dock inte innan artikeln publiceras.