Sofie Persson, lastbilsförare hos Forslunds Bulktransport AB i Gävle. Foto: Alfred Runow Sofie Persson, lastbilsförare hos Forslunds Bulktransport AB i Gävle. Foto: Alfred Runow

Chaufförsbristen kan skada landets ekonomi

Enligt TYA:s färska rapport är behovet av lastbilsförare fortfarande rekordstort. En trend är att fler kvinnor väljer yrket. TYA menar att bristen på förare är en viktig fråga för samhället då transporterna är helt avgörande för industri och handel. I sin förlängning kan chaufförsbristen betyda att landets ekonomi stagnerar.

Trycket på svenska transportbranschen är fortfarande högt. I TYA:s årliga Trendindikator uppger 44 procent av de tillfrågade åkeriföretagen att de kommer att anställa det närmaste halvåret, ett behov på över 2 800 nya förare. På helåret bedöms behovet vara uppemot 6 000 förare.

Efterfrågan är den näst högsta sedan 2010 och slås bara av 2018 års mätning.
– Vår långsiktiga bedömning kvarstår – att det behövs 50 000 lastbilsförare i Sverige de närmaste tio åren. Vi ser visserligen en tendens till avmattning, men från en extremt hög nivå, säger Lasse Holm, projektledare på Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd.

Av landets lastbilsförare är i dag cirka 7 procent kvinnor. Högst andel kvinnliga förare finns i Jämtland/Västernorrland (10 procent). Lägst andel återfinns i Småland/Blekinge (5 procent).

Under den senaste tolvmånadersperioden har 7 153 förare rekryterats och av dessa var 860 kvinnor (12 procent).
– De senaste tre åren har vi sett en försiktig ökning av kvinnor som kör lastbil, men tittar man på gymnasieskolans transportutbildning är trenden tydlig, där utgör kvinnor i dag närmare 25 procent av eleverna, säger Lasse Holm.


Lindströms Transport i
Luleå är ett företag som jobbar aktivt med jämställdhet. Ann Liljeholm är Driftchef och välkomnar utvecklingen med fler kvinnor i branschen.
– Det är otroligt roligt och välbehövligt. Hos oss gör vi ingen skillnad på om du är kille eller tjej, om du är fysiskt stark eller inte. Det ska finnas förutsättningar att klara jobbet oavsett.

Under 2019 utbildas runt 3 000–3 500 nya lastbilsförare. Flera gymnasieskolor har ökat antalet platser och regeringen har avsatt medel till Komvux förarutbildning, samtidigt har Arbetsförmedlingen dragit ner på antal platser.
– För att klara tillgång och efterfrågan behövs sammanlagt 4 000 utbildningsplatser. Tyvärr har Arbetsförmedlingens utbildningar haft stora problem med kvaliteten, vilket gör att vissa deltagare riskerar att inte bli anställningsbara i slutändan, säger Lasse Holm.

Bristen på förare är en viktig fråga för samhället då transporterna är helt avgörande för industri och handel.
– När det saknas chaufförer kan åkerierna inte utnyttja alla sina bilar. Om tillverkningsindustrin inte får sina leveranser i tid kan det leda till minskad produktivitet och i förlängningen en stagnerad ekonomi, säger Lasse Holm.

Foto:

Om artikeln

Publicerad: 2019-08-16 10:21
Kategori: Nyheter
Taggar: Chaufförsbrist Ekonomi Rekrytering TYA