En representant för åkeriet kom till kontrollplatsen för att lösa betalningen av onsdagens cabotageärende.
Vid 13-tiden på onsdagen vinkar Farid Umeflod, gruppchef vid trafikpolisen i Helsingborg, in ett trailerekipage på kontrollplats Långeberga i Helsingborg.
Den bulgariska dragbilen bär tydliga spår av ett tidigare liv i Sverige. ”Ta av dig skorna” står det skrivet på svenska på insteget i hytten.
Bristande dokumentation och en chaufför utan förartillstånd gör att det snart står klart. Ytterligare ett misstänkt otillåtet cabotage har ertappats.
Men föraren hade mer att stå till svars för.
– Han har även brutit mot kör- och vilotiderna vilket betyder att han får böta 7 250 kronor, förklarar Farid.
Några telefonsamtal senare har åkeriet förstått att det enda raka är att betala både sanktionsavgift och böter. En Volkswagen Caddy rullar in på kontrollplatsen. Även det fordonet bär bulgariska skyltar.
– De som kom i Caddyn ordnade med betalningen om totalt 47 250 kronor. Ärendet tog cirka tre timmar, summerar Farid Umeflod.
Proffsredaktören hinner hem, men den här artikelns sista punkt är inte satt på torsdagen förrän vi uppmärksammas på att det är fortsatt aktivitet på Långeberga. Vi kontaktar trafikpolisen på nytt – och jodå, torsdagen innebar ytterligare två transportörer som nu är misstänkta för att ha kört otillåtet cabotage.
– Jag tog in ett bulgariskt trailerekipage och när jag gick igenom hans dokument så visar det sig att han inte hade lossat den internationellt inkommande transporten till fullo innan han lastade en inrikes transport, berättar Farid Umeflod.
Farids kollega, Peter Ban, tog i samma veva in ett polskt trailerekipage.
– Han hade kört för många inrikes transporter så även den blev ett cabotageärende, förklarar Farid Umeflod för Proffs på fredagsmorgonen.
De båda transportörerna som ertappades under torsdagen har nu betalat. En av dem efter att ha stått klampad utanför polishuset i Helsingborg under natten mot fredag.
Proffs skriver färdigt artikeln och låter sedan polisen läsa igenom texten eftersom vi är noggranna med att våra artiklar ska vara faktamässigt riktiga. Och under tiden vi väntar på ett godkännande så hinner man med ytterligare ett otillåtet cabotage.
– Det var det tredje ekipaget för dagen som jag tog in för kontroll. Ännu ett cabotageärende, som även det nu är färdigt för vår del. Betalt och klart, berättar Farid.
Helsingborgspolisen har under året ertappat cirka 50 cabotagetransporter som man misstänker har varit otillåtna.
– På ett ungefär är det så många. Nu har vi fem månader på oss att nå upp till 100, avslutar Farid Umeflod lite skämtsamt men med en viss ton av allvar i botten.
Omöjligt lär det åtminstone inte vara att komma upp i detta sorgesamma rekord, konstaterar vi på Proffsredaktionen, som fick stänga av telefonen för att få möjlighet att skriva klart den här artikeln.
Enligt Transportstyrelsen har 135 cabotageärenden rapporterats in från den 1 januari till den 31 juli i år.
Under torsdagen stoppades ytterligare två transporter som renderade i ytterligare två cabotageärenden. Och ett till idag, fredag.